Shutterstock

Analyse Logistiek

Vraag naar vracht blijft zwak in 2023

30 December 2022 - Linda van Eekeres

Naar verwachting zullen rederijen de helft(!) van alle afvaarten van Azië naar Noord-Europa en de VS schrappen die op de planning staan na het Chinees Nieuwjaar, dat van eind januari tot begin februari duurt. Dat schrijft Freightos. Vervoerders verwachten volgens het vrachtvervoerplatform dat de vraag laag blijft tot bedrijven door hun voorraden heen zijn. Dat zou op zijn vroegst in het tweede kwartaal en mogelijk zelfs tot het (normale) hoogseizoen zijn.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit jaar was er een groot aantal blank sailings om zodoende de prijsdalingen proberen af te remmen. Op de belangrijkste routes is het aantal geannuleerde vaarten met 145% toegenomen op jaarbasis, volgens data van Drewry; van 621 blank sailings in 2021 tot 1.524 in 2022. 45% was op routes van en naar Azië.

"De vraag naar vracht blijft zwak", verwacht ook Maersk in een recente market update. "Dit zal naar verwachting aanhouden tot in 2023 vanwege een combinatie van hoge voorraadniveaus en de waarschijnlijkheid van een wereldwijde recessie die nu al aan de gang zou kunnen zijn." 

De laatste cijfers tonen volgens de Deense rederij aan dat de containervolumes in de meeste regio's van juli tot september daalden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (-4,3%), maar vooral zwak waren op routes van en naar Europa en Azië. De Noord-Amerikaanse import en de West-Centraal-Aziatische export daalden in zekere mate."

"Nu 2023 nadert, zijn de vooruitzichten eerder pessimistisch dan optimistisch", schrijft Maersk. "Een mogelijke wereldwijde recessie drukt op het sentiment. Dalende handelsgroei, strengere monetaire controles en verzwakkende consumentenvraag wijzen allemaal op een moeilijkere start van het nieuwe jaar voor de containerscheepvaartsector." Maar de rederij ziet ook enkele lichtpuntjes: "De havencongestie, vooral in Europa en Noord-Amerika, is verminderd, waardoor de knelpunten en verstoringen in de toeleveringsketen van de afgelopen jaren grotendeels zijn verholpen. China heeft ook het zero covidbeleid van de afgelopen drie jaar opgegeven, waardoor het vooruitzicht van een heropleving van de handel groter wordt, ondanks de impact van het stijgend aantal coronabesmettingen."

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.126 $1.377 $2.924 $2.405 $5.643
Vorige week 0% -3% -10% +11% -3%
Vorig jaar -77% -91% -82% -73% -19%

The Baltic Exchange die de index voor bulkvervoer bijhoudt, publiceert tussen kerst en 2 januari geen data. Drewry heeft deze week geen World Container Index gepubliceerd. Freightos, dat vorige week geen index had, heeft deze week wel weer data aangeleverd. De prijzen blijven deze week gelijk in deze index. Opvallend is wel dat de spottarieven op de route van Azië naar Noord-Europa 11% stijgen, terwijl containervervoer van Azië naar de VS goedkoper wordt.

Oorlogsdekking
Volgens Reuters schrappen scheepsverzekeraars per 1 januari de oorlogsdekking uit de polissen van (graan)schepen die varen op Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland omdat zij die anders niet meer herverzekerd krijgen. Omdat het om jaarcontracten gaat, is het de eerste kans die de verzekeraars krijgen om schade door de oorlog in Oekraïne, die 24 februari begon, niet meer te verzekeren.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden