Financieel directeur Francois-Xavier Roger van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé voorziet de komende periode uitdagende marktomstandigheden. Dit zei Roger vrijdag in een interview met persbureau Bloomberg.
"We belanden waarschijnlijk in een recessie, de komende zes maanden zullen waarschijnlijk gecompliceerd worden en moeilijk", aldus de CFO, die benadrukte dat hij verwacht dat de consumentenuitgaven onder druk komen te staan.
Producenten van consumentengoederen zoals Nestlé, en dus ook Unilever, worstelden in 2022 nog met scherp gestegen kosten. Door ter compensatie de prijzen te verhogen, kwam de vraag onder druk te staan.
Renteverhogingen in de VS, de eurozone en in het Verenigd Koninkrijk tasten ondertussen ook de koopkracht van consumenten aan, net als de gestegen energiekosten die ook zwaar drukken op de bestedingsruimte.
Dat de situatie nogal veranderd is, blijkt wel uit het feit dat sectorgenoot Unilever in aanloop naar de beleggersdag op 7 december nog de verwachting uitsprak dat de marges zouden stijgen, dankzij onder meer een combinatie van hogere prijzen en kostenbesparingen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.