Shutterstock

Analyse Bierconsumptie

Brouwers bezorgd over Europese bierconsumptie

1 November 2022 - Max van der Heijden

Bierbrouwers Heineken, AB InBev en Carlsberg presteerden vorige week hun cijfers voor het derde kwartaal van 2022. En de brouwers profiteren volop van het einde van de pandemie, maar toch zijn er zorgen. Met name Heineken en Carlsberg maken zich zorgen over Europa.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Zo ziet Heineken signalen dat Europese bierdrinkers hun consumptie terugschroeven nadat de verkopen van het bedrijf minder hard groeiden dan verwacht in het derde kwartaal. ''We zien steeds meer redenen om ongerust te zijn, zo zal de consumentenvraag afnemen'', aldus Dolf van den Brink, CEO van Heineken, in een statement. Heineken zag de biervolumes met 8,9% groeien, waar de markt 12% verwachtte. De Europese verkopen groeiden met 1,3%, wat volgens RBC Capital Markets lager was dan verwacht. 

Het bedrijf profiteerde van het warme weer, dat de bierverkopen omhoogstuwde ondanks de inflatie. Wel daalden de verkopen in Groot-Brittannië en Italië en lopen de Europese bierverkopen nog steeds achter op het niveau van 2019.

Carlsberg waarschuwde voor een zwakkere vraag van consumenten. Volgens CEO Cees 't Hart heeft de Deense brouwer nog geen bewijs gezien dat de groeiende inflatie bierverkopen raakt, maar is er een groter risico dat volumes de komende maanden dalen en consumenten vaker gaan kiezen voor goedkopere merken.

Prijsstijgingen
Voor Carlsberg en Heineken maakte de Europese markt meer dan 50% van de omzet uit in het derde kwartaal van 2022. Voor AB InBev is dat minder dan 15%. Dus waar de eerste twee brouwers de komende maanden het meeste zullen lijden onder de hoge energieprijzen veroorzaakt door de Russische invasie van Oekraïne, valt dat mee voor AB InBev. Ook de hoge inflatie in Europa kan Heineken en Carlsberg meer raken dan AB InBev. 

AB InBev-CEO Michel Doukeris verwacht niet dat de kosten volgend jaar zo sterk stijgen als dit jaar. Een uitzondering die hij noemt is Europa, waar de energieprijzen een grote impact zullen hebben.

Effect bierconsumptie WK deze keer onzeker 
Toch is er op korte termijn goed nieuws voor de brouwers. Het wereldkampioenschap voetbal begint over drie weken. Normaliter zorgt een WK voor een hogere bierconsumptie, hoewel het dan ook een stuk warmer is en het organiserende land minder controversieel. Wellicht dat er daardoor mensen die standaard zouden kijken, nu afhaken. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden