rblfmr/shutterstock.com

Analyse Hormel Foods

Hormel wil groeien dankzij herstructurering

6 September 2022 - Max van der Heijden

Alle seinen staan op groen bij Hormel Foods voor een goed gebroken boekjaar. Het Amerikaanse voedingsmiddelen concern publiceerde vorige week de cijfers voor het derde kwartaal van het boekjaar dat loopt tot 1 november. Het bedrijf behaalde een netto omzet van $3 miljard, een groei van 6%, de onderliggende omzet groeide met 3%. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het onderliggende bedrijfsinkomen groeide met 17% naar $291 miljoen en de bedrijfsmarge bedroeg 9,6% tijdens het derde kwartaal. Een jaar geleden was dat nog 7,2%.

Het gaat dus goed met Hormel Foods. Net als andere voedselproducenten kiest ook dat bedrijf ervoor om de bedrijfsstructuur te veranderen. Vanaf eind oktober bestaat het bedrijf uit drie divisies: Foodservices, Retail en International. Dat zijn er nu nog vier: Refrigerated Foods, Grocery Products, Jennie-O Turkey Store en International & Other. Vanaf het eerste kwartaal van 2023 is de nieuwe bedrijfsstructuur zichtbaar in de kwartaalverslagen.  

De retailtak wordt de grootste tak waar merken als Planters, het notenmerk dat Hormel onlangs overnam, Skippy en Spam toebehoren. De Foodservice Group gaat alle bestaande foodservice afdelingen van Hormel samenvoegen en de internationale tak heeft als doel om merken als Skippy en Spam snel te laten groeien in het buitenland. Daarbij zet het land vooral in op China, Brazilië en Indonesië en wil het de samenwerkingen die het heeft in de Filipijnen, Zuid-Korea en Europa vaker inzetten. 

In Nederland is het bedrijf niet actief. De Skippy-pindakaas wordt geïmporteerd en verhandeld door BrandM, dat ook merken als Mutti en Lee Kum Kee importeert. 

Gekoelde presteerders
''We hebben wederom een recordbrekende omzet en dubbelcijferige groei van het inkomen gehaald'', zegt CEO Jim Snee. ''In de huidige economie is het een noemenswaardige prestatie om zeven kwartalen op rij een recordomzet te noteren en vier kwartalen achter elkaar het inkomen te zien groeien. Het laat zien dat onze strategie effectief is en toont het belang van merken in deze onzekere tijden aan.''

Goede presteerders tijdens het derde kwartaal waren de gekoelde producten en de Jennie-O Turkey Store. De eerste zag het volume dalen met 18%, maar de winst groeien met 16%. Dat is echter niets vergeleken met de Jennie-O Turkey Store waar ondanks de volumedaling van 20%, de winst met 537% groeide. Dit kwam door hogere prijzen en betere verkopen in de foodservice-industrie.

Snee zegt dat het bedrijf vanuit een top- en bottom-line perspectief gezond blijft ondanks de uitdagingen waar het bedrijf mee worstelt, zoals de moeilijkste bedrijfsomstandigheden in de 130-jarige geschiedenis. Hij heeft er ook alle vertrouwen in dat het bedrijf de eerdere omzetverwachtingen kan overtreffen dankzij de sterke vraag naar de foodservice- en kruideniersmerken. Ook de betere kalkoenverkopen en de prijsverhogingen die het bedrijf heeft doorgevoerd helpen hierbij. De prijs voor gevogelte lag volgens het FAO voedselrapport in augustus 2022 1,8 punten dan een maand eerder, maar is ondanks een daling van twee maanden op rij nog steeds historisch hoog. 

''Onze langetermijnstrategie om consumenten te bedienen waar zij willen eten, met een breed assortiment, is van cruciaal belang geweest voor onze groei in de huidige omstandigheden."

Kostendruk neemt af
Snee verwacht dat de verhoogde kosteninflatie blijft aanhouden, vooral als het gaat om logistiek, bedrijfsvoering en grondstoffenkosten. Daarom worden de winstverwachtingen voor het hele jaar bijgesteld. De verwachte netto omzet ligt nu iets hoger. De kostendruk wordt als van voorbijgaande aard beschouwd en de verwachting is dat deze in de komende kwartalen zal afnemen. 

De verwachtingen van Snee liggen in lijn van de conclusie van het meest recente FAO-rapport. Dat laat zien dat de voedselprijzen dalen, maar nog steeds historisch hoog zijn. Het valt dus ook te verwachten dat de kostendruk de komende kwartalen gaat afnemen. Echter heeft het bedrijf ook te maken met hogere kosten. Zo waren de salarissen in de Verenigde Staten in juli 2022 9,99% hoger dan in die maand een jaar geleden.

Deze factoren zijn niet uniek voor Hormel en veel bedrijven kijken naar de herfst en de winter als de periode waarin de impact van de inflatie pas echt duidelijk wordt.  

Omzetverwachtingen
De netto omzet zal naar verwachting ergens tussen de $12,2 en $12,8 miljard liggen, bij de vorige kwartaalcijfers was dit nog tussen de $11,7 en $12,5 miljard. De aandeelhouder gaat er juist iets op achter uit, de verwaterde winst per aandeel daalt van minimaal $1,87 en maximaal $1,97 naar een bedrag dat tussen de $1,78 en $1,85 ligt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden