Groente- en fruitreus Greenyard heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar de omzet met 4,8% zien groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De netto-omzet bedraagt €1,18 miljard in Q1 op like-for-like basis. Het omzetdoel van €5 miljard in 2024/2025 blijft staan, zo meldt het bedrijf in een toelichting op de kwartaalcijfers.
De groei was positief in beide segmenten: fresh en long fresh, maar in het laatste segment ging het harder. In het fresh-segment steeg de netto-omzet het eerste kwartaal met 3,2% (like-for-like) naar €982,3 miljoen. In het long fresh-segment (onder meer diepvries) groeide de omzet met 14,2% tot €195,9 miljoen.
Greenyard geeft aan dat inflatie bij groente fruit slechts een van de factoren is voor de prijsstelling. Ook opbrengsten, oogstomstandigheden en beschikbaarheid spelen mee. Als voorbeeld geeft de beursgenoteerde onderneming de prijs van druiven en avocado's, die daalde door een overaanbod.
Meer vraag naar gemaksproducten
De producten in het long fresh-segment profiteerden van het verdere herstel van de voedingsindustrie en klanten in foodservice. Ook is er volgens Greenyard meer vraag naar gemaksproducten, waar het bedrijf op inspeelt. Greenyard herhaalt de eind 2021 uitgesproken ambitie om tegen boekjaar 2024/2025 een omzet van €5 miljard en een Ebitda van tussen de €200 en €210 te behalen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.