Ben & Jerry's gaat cacao inkopen via Tony's Open Chain om bedrijven te helpen een einde te maken aan misstanden in de chocolade-industrie. Hiermee zet het open source initiatief van chocolademerk Tony's Chocolonely's zich internationaal op de kaart.
De bedrijven kondigen de samenwerking vandaag (18 augustus) aan in een persbericht. Het ijsmerk begint later dit jaar met de inkoop via het open source platform. Ben & Jerry's betaalde cacaoboeren al een Fairtrade-premie aangevuld met de prijs voor een leefbaar inkomen. Als onderdeel van Tony's Open Chain betalen ze ook een extra premie om aangesloten coöperaties verder te ondersteunen. Via de Tony's Open Chain weten ze bij welke van de acht cacaocoöperaties de cacaobonen vandaan komen en onder welke sociale en milieuomstandigheden ze zijn geteeld. "Via Tony's Open Chain kunnen we traceerbaarheid combineren met andere samenwerkingsprincipes die aansluiten bij Ben & Jerry's missie. Daarbij ondersteunen we cacaoboeren om te voldoen aan hogere s sociale- en milieustandaarden, en versterken we tegelijkertijd hun coöperaties", aldus Cheryl Pinto, Ben & Jerry's Global Head of Values-led Sourcing.
Internationaal op de kaart
Delicata van Albert Heijn, Aldi's Choco Changer, Jokolade en Vly kopen al in via Tony's Open Chain. Tony's Chocolonely's ziet de samenwerking met het ijsmerk als een kans op verdere uitbreiding. "Dit zorgt niet alleen voor extra cacaovolumes die op een eerlijke manier worden ingekocht via Tony's Open Chain. Doordat we nu samenwerken met één van 's werelds meest geliefde social impactmerken wordt komt ons initiatief internationaal op de kaart, wat laat zien dat onze manier van werken werkt voor alle bedrijven in de chocolade-industrie", zegt Joke Aerts, Tony's Open Chain Lead.
Nieuwe producten
Om de samenwerking te vieren brengen de ijs- en chocolademakers van beide merken nieuwe producten op de markt onder de naam Love A-Fair, geïnspireerd op elkaars meest iconische smaken. Het gaat om ijs gebaseerd op Tony's smaak; melk, karamel, zeezout, en een vegan variant daarvan. Ook zijn er twee nieuwe Tony's-repen, geïnspireerd op Ben & Jerry's Chocolate Fudge Brownie en Strawberry Cheese.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.