emka74 / Shutterstock.com

Achtergrond Heineken

Volumes Heineken lijden nog niet onder inflatie

1 Augustus 2022 - Max van der Heijden

Heineken lijdt nog niet onder de inflatie en de gestegen kosten. Waar andere bedrijven de omzet zagen stijgen, maar de volumes zagen dalen, stegen bij Nederlands grootste bierbrouwer zowel de omzet als de volumes. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Op korte termijn verwacht het bedrijf ook niet geraakt te worden door de inflatie. Dat zei CEO Dolf van den Brink tijdens de halfjaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Waar het bedrijf verwacht dat de verkopen van premium bier zouden stagneren, blijken die juist te accelereren. De organische groei bedroeg in de eerste helft van het jaar 13,8%. Vergeleken met de eerste helft van 2019, de laatste periode zonder Covid-19, groeide het volume met 0,8%. Daarmee lijkt de bierbrouwer te profiteren van de heropening van de horeca en het einde van de coronapandemie in veel landen. 

Alcoholvrij
Niet alleen de bierverkopen zaten in de lift bij Heineken zo groeide het volume van producten met lage hoeveelheden of geen alcohol met enkele procenten. In Brazilië. Mexico, Spanje, Duitsland, Panama en Ethiopië groeide deze categorie zelfs met dubbele cijfers. Heineken 0.0 groeide met circa 10% ondanks de stopgezette verkopen in Rusland.

Naast bier met minder of geen alcohol zet Heineken ook in op alcoholische dranken zoals ciders en hard seltzers. Het volume daarvan groeide met minder dan 10% naar 6,4 miljoen hectoliter en het loopt voor op 2019 met meer dan 10%. 

Regionale cijfers
De hoeveelheid verkocht bier steeg in Europa met 7,9% vergeleken met vorig jaar en lag enkele procenten boven 2019. Het volume in de horeca groeide met meer dan 70%, maar ligt nog iets achter dat van 2019. De winkelverkopen daalden lichtjes, maar liggen nog wel voor op de verkopen van 2019. Dankzij de introductie van Birra Moretti en Heineken Silver groeide het volume van de premium producten met enkele procenten. In Nederland verdrievoudigde het volume in de horeca, terwijl de supermarktverkopen tussen de 10% en 20% daalden. De premium producten groeiden met iets minder dan 10% dankzij merken als Birra Morretti, Affligem en Texels.

In Azië bedroeg de organische volume groei 16,4%. Opvallend in die regio is dat in China het volume van Heineken en Heineken Silver met 30% tot 40% groeide, dit ondanks de lockdowns in delen van het land. In Noord- en Zuid-Amerika bedroeg de groei 3,1%. Het bedrijfsresultaat daalde in die regio met 16,3% doordat het bedrijf in die regio bijzonder hard geraakt word door de stijgende kosten. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg het totale volume met 4,1%. Het bedrijfsresultaat groeide in deze regio met maar liefst 44,4%. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden