Cineberg / Shutterstock.com

Nieuws Kraft Heinz

Kraft Heinz investeert in bevoorradingsketen

28 Juli 2022 - Max van der Heijden

Kraft Heinz zag de netto verkopen het afgelopen kwartaal met 0,9% dalen van $6,61 miljard naar $6,55 miljard. Het bedrijf zag de gecorrigeerde EBITDA ook dalen van $1,7 miljard naar $1,5 miljard.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De daling van de omzet komt vooral door desinvesteringen die het bedrijf heeft moeten doen en gestegen kosten vanwege onrust op de valutamarkten. De organische omzet groeide met 10,1%. Veel van die groei is te danken aan prijsverhogingen als gevolg van de inflatie. De volumes gingen met name in de Verenigde Staten flink omlaag. In de rest van de wereld was er sprake van een lichte volumestijging. 

Hogere kosten voor grondstoffen en de bevoorradingsketen werden niet gecompenseerd door prijsverhogingen en een efficiëntere bedrijfsvoering. De brutomarge lag in het tweede kwartaal op 30,3%, lager dan een jaar geleden toen die 34,6% was. Dit was lager dan de 32,6% die door analisten werd verwacht.

Volgens CEO Miguel Patricio zijn de prijsverhogingen voor 2022 voor 99% aangekondigd en het merendeel is ook al doorgevoerd. Eventuele verdere prijsverhogingen die het bedrijf doorvoert gebeuren met chirurgische precisie. Het bedrijf zet in op een efficiënte bevoorradingsketen om toekomstige klappen van de inflatie op te vangen. Maar over die inflatie lijkt Kraft Heinz hoopvoller dan de concurrentie. Het bedrijf ziet dat sommige kostenposten hun piek hebben bereikt en nu weer dalen. Ook andere kostenposten zouden signalen vertonen dat de stijging aan het afvlakken is. 

Bevoorradingketen
De bevoorradingsketen is voor veel bedrijven een punt van zorg, maar niet bij Kraft Heinz. Het bedrijf kan naar eigen zeggen de gevolgen van de inflatie beteugelen dankzij haar efficiënte bevoorradingsketen. De verwachting is dat de keten in de tweede helft van het jaar nog efficiënter wordt. Daarmee hoopt het bedrijf ook de eigen voorraden te kunnen aanvullen en op die manier marktaandeel terug te veroveren. Het bedrijf ligt momenteel op schema om $2 miljard aan variabele kosten te besparen in 2024, dankzij onder meer een hoger productieniveau en een verbeterde efficiëntie. 

Die efficiëntiewinst is een van de voordelen die Kraft Heinz probeert te halen uit de samenwerking die het bedrijf aanging met Microsoft. In mei werd bekend dat beide bedrijven de handen ineenslaan om de fabrieken efficiënter te maken. Tijdens de coronapandemie werd duidelijk dat het bedrijf moeite had met het tijdig reageren op snel veranderende marktomstandigheden zoals een lockdown. Dat bijvoorbeeld de ketchup in de warme maanden meer wordt verkocht, kon het bedrijf maanden van te voren zien aankomen, maar een stijging in de vraag naar ketchup omdat scholen plots sluiten vanwege een lockdown en kinderen voortaan thuis lunchen niet. 

Onder de streep hoopt het bedrijf met de investeringen in de keten agressiever te kunnen zijn met aanbiedingen en sneller te kunnen reageren op veranderingen in de markt. Dat kan een nieuwe lockdown zijn, maar ook een retailer die Philadelphia in de aanbieding doet. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden