De omzet van warenhuisketen Target is afgelopen kwartaal met 4% gestegen tot $25,1 miljard. Dat maakte de Amerikaanse keten eerder deze week bekend. Toch is er niet per se reden tot vreugde. Het bedrijfsresultaat moest namelijk een flinke klap incasseren. Het netto-inkomen van Target is over het eerste kwartaal van dit jaar gedaald van $2,1 miljard naar $1 miljard. Onverwacht hoge kosten liggen daaraan ten grondslag.
Om overtollige voorraad en hogere vracht- en transportkosten te verminderen, zijn de verkoopkosten bij Target met 10,4% gestegen naar $18,4 miljard. Hierdoor daalde de brutomarge van 30,9% naar 26,7%. Zo staat in een persbericht van de Amerikaanse warenhuisketen. "Gedurende het kwartaal werden we geconfronteerd met onverwacht hoge kosten, wat resulteerde in een winstgevendheid die ver onder onze verwachtingen bleef", aldus CEO Brian Cornell. Daarbij doelt Cornell op de winstdaling van ruim $1 miljard. De aangepast winst per aandeel kwam hierdoor ook fors lager uit, op $2,19 per aandeel. Analisten rekenden met $3,07 per aandeel.
Naast hogere kosten, meldt Target ook last te hebben gehad van vertraging in de voorraadleveringen en stijgende vergoedingen in distributiecentra. Toch verwacht de warenhuisketen het verlies komende maanden wel te kunnen herstellen. In de langetermijnvisie wordt gerekend met een gemiddelde eencijferige groei en een operationeel margepercentage van 8% of hoger. Voor dit jaar rekent het concern met een lage tot middelhoge eencijferige groei.
Gigantische koersdaling
Beleggers reageerden stevig op de resultaten van Target. De beurskoers bereikte woensdag 18 mei de slechtste dag sinds 1987. Dinsdag 17 mei sloot de koers op $215,28 per aandeel. Eén dag later, bij de opening van de beurs, was daar nog slechts $163,20 per aandeel van over. Gisteren (19 mei) sloot de beurskoers van Target op $153,43 per aandeel. De verwachting is niet dat de koers op korte termijn stevig kan herstellen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.