Shutterstock

Analyse Burger King

Burger King kan niet weg uit Rusland

21 Maart 2022 - Linda van Eekeres

Restaurant Brands International, het moederbedrijf van onder meer Burger King en Tim Hortons, worstelt met de achthonderd Burger King-filialen die tegen zijn zin in vooralsnog open blijven. Het concern heeft een minderheidsbelang van 15% in de Russische joint-venture en kan de restaurants niet dwingen de deuren te sluiten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Naar de eis om de restaurantactiviteiten van Burger King in Rusland op te schorten, is niet geluisterd, aldus David Shear, de topman van Restaurant Brands International donderdag 17 maart in een brief. Het moederbedrijf wil naar aanleiding van de invasie in Oekraïne af van zijn minderheidsbelang, maar dat gaat niet zonder slag of stoot vanwege de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst. "Elke poging om ons contract af te dwingen, vereist uiteindelijk de steun van de Russische autoriteiten. We weten dat dit praktisch niet snel gebeurt. Dit is ook de reden waarom andere merken met vergelijkbare structuren blijven opereren." Volgens de BBC hoort ook Marks and Spencer bij die bedrijven die in Rusland open blijven.

Restaurant Brands International is al wel gestopt met de bevoorrading, ondersteuning en marketing in Rusland. Het concern is sinds tien jaar in het land actief en heeft drie joint venture-partners: Alexander Kolobov (verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie van achthonderd restaurants), Investment Capital Ukraine (een van de grote investeringsondernemingen in Oekraïne) en VTB Kapitaal (dochteronderneming van een van de grootste banken in Rusland). Geen van de partners heeft een meerderheidsbelang.

Geen bijzondere koerswijziging
Aandeelhouders straffen Restaurant Brands International (vooralsnog) niet af voor het feit dat Burger King in Rusland open blijft. Het aandeel is zowel aan de New York Stock Exchange als de Toronto Stock Exchange genoteerd. In de grafiek hierboven de koers van de TSE; de valuta daarin is dan ook Canadese dollar.

Woensdag 16 maart, voor de brief aan medewerkers over de aanwezigheid in Rusland, stond de slotkoers aan de NYSE op $57,39 per aandeel. Dat is dat €51,96 per aandeel. Vrijdag 18 maart stond de koers op $58,40 per aandeel (ofwel €52,88). Om 15:00 uur (onze tijd) was dat $57,78 per aandeel (€52,32). Daarmee stond het aandeel 1% in de min, maar nog altijd 0,7% hoger dan woensdag.

Het aandeel heeft sinds de presentatie van de jaarcijfers op 15 februari wel wat aan waarde moeten inleveren (2,4%). Die dag stond de slotkoers aan de NYSE op $59,21 per aandeel. Dit is hoger dan een dag eerder toen de koers $57,16 per aandeel noteerde. Het bedrijf had een sterk vierde kwartaal en over het hele jaar groeide de brutowinst (ebitda) organisch 17,1% naar ruim $2,2 miljard. De omzet groeide 13,8%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden