Daria Nipot / Shutterstock.com

Analyse Hello Fresh

Beurskoers HelloFresh blijft dalen na jaarcijfers

7 Maart 2022 - Linda van Eekeres

Op zich waren het mooie groeicijfers die het Duitse HelloFresh dinsdag 1 maart presenteerde over 2021. In het tiende jaar van het bestaan werden ruim 60% meer maaltijdboxen bezorgd. De omzet steeg met 61,5%, maar de winstgroei bleef achter. Dat heeft de aandelenkoers geen goed gedaan.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het klantenbestand en het aantal boxen met ingrediënten om zelf verse maaltijden te bereiden, nam het afgelopen jaar bij HelloFresh flink toe. In het laatste kwartaal van 2021 waren er 7,22 miljoen HelloFresh-klanten; dat waren er in 2020 nog 5,29 miljoen. Een groei van 36,5%. Klanten namen ook nog eens meer maaltijden af.

HelloFresh boekte daardoor vorig jaar een omzet van €6,1 miljard (hierbij zijn de wisselkoersen buiten beschouwing gelaten), tegenover €3,8 miljard in 2020. Een groei van 61,5%. Van de omzet kwam ruim de helft (€3,4 miljard) uit de Verenigde Staten. De EBITDA (brutowinst) groeide met 4,4%, tot €527,6 miljoen. Eén jaar eerder was dat €505,2 miljoen. De brutowinstmarge was over het afgelopen 8,8%, waar dat één jaar eerder 13,5% was. 

Sinds de presentatie van de jaarcijfers is de koers alleen nog maar verder gedaald. Eén week geleden, op maandag 28 februari, noteerde HelloFresh in Frankfurt €48,66 per aandeel. Sindsdien is de koers in een stevige lijn naar beneden gegaan en met ongeveer 25% gezakt. Bij het verschijnen van dit artikel was de koers €36,90 per aandeel.

Koers meer dan gehalveerd sinds november
Behalve de tegenvallende winstmarges, spelen ook de versoepelingen van de coronamaatregelen in de landen waar de maaltijdboxbezorger actief is mee. Het aandeel van de onderneming, die sinds eind 2017 op de beurs in Frankfurt genoteerd staat, heeft de weg naar beneden namelijk al een aantal maanden geleden ingezet. Voordat de daling begon, is het aandeel eerst gigantisch meer waard geworden. Als je naar de koers van HelloFresh kijkt, dan zat er een onmiskenbare opwaartse lijn in sinds het begin van de coronapandemie. Op 13 maart 2020 lag de koers op €18,46 per aandeel en klom op tot maar liefst €95,26 op 26 november. Sindsdien is het aandeel begonnen aan een klim omlaag. De koers staat vandaag 61% lager dan drie maanden geleden.

Maar vandaag de dag is er ook sprake van inflatie en hoge voedingsprijzen. Consumenten zijn bij hogere prijzen geneigd te kijken naar goedkopere opties. De vraag is of dat maaltijdboxleveranciers raakt. Meerdere analisten handhaven in elk geval het koopadvies voor het aandeel. HelloFresh gaat zelf voor 2022 uit van een omzetgroei van 20% tot 26% en een brutowinst van tussen de €500 miljoen en €580 miljoen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden