Shutterstock

Analyse Carrefour

Carrefour groeit door op Franse thuismarkt

21 Februari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Carrefour is afgelopen jaar gegroeid, met name door de sterke prestaties op de Franse thuismarkt en in e-commerce. De omzet ging er met 2,3% op vooruit. In België verloor de keten juist terrein, veroorzaakt door logistieke problemen bij het distributiecentrum van Kuehne+Nagel.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De operationele winst van retailer Carrefour steeg afgelopen jaar met 7,7%, waarmee de omzet uitkomt op €2,3 miljard. De zogenaamde 'hypermarkt' won vooral marktaandeel in de kernlanden. De digitale strategie betaalde zich ook uit: de online omzet ging met meer dan 20% omhoog. Het kostenbesparingsplan van Carrefour leverde €930 miljoen op en tegen 2023 wil het bedrijf in totaal €2,7 miljard bespaard hebben.

CEO Alexandre Bompard is trots op het behaalde resultaat. "Carrefour heeft een goed jaar gehad. Het is voor ons een bevestiging dat het strategische plan goed uitgevoerd wordt. Ons omnichannel-model breidt uit en slaagt erin de klanten te verleiden. We winnen marktaandeel in de belangrijkste landen."

België blijft achter
Op Europees niveau is het operationele resultaat van Carrefour met 3,3% gestegen, tot €718 miljoen. In alle landen verbeterde de winstgevendheid, behalve in België: daar daalde de vergelijkbare omzet met 4,2% over het hele jaar en met 6,8% in het vierde kwartaal. "Over de afgelopen twee jaar blijft de prestatie in België echter solide, met een vergelijkbare groei van 4,1%", zo benadrukt Carrefour.

De teruggang in de tweede helft van afgelopen jaar is te wijten aan zware logistieke problemen bij een onderaannemer. Daarmee verwijst Carrefour naar de eerdere stakingen bij Kuehne+Nagel, dat het distributiecentrum in Nijvel wil sluiten. Sinds eind september kampt de hypermarkt met beperkt gevulde schappen in België. De situatie is inmiddels verbeterd, maar nog niet alle bevoorradingsproblemen zijn opgelost. 

Vooruitzichten rooskleurig
De beurskoers schoot naar boven na de presentatie van de jaarcijfers. De koers stond donderdag 17 februari op €18,00 per aandeel en noteerde ook maandag 21 februari hoog, op €18,20 per aandeel. Analisten waren verheugd over de herwonnen veerkracht van Carrefour, en de 'indrukwekkende vrije kasstroom.' "De vooruitzichten voor dit jaar blijven rooskleurig, in overeenstemming met een consensus voor een winstgroei van 20%," aldus analisten van investeringsbank Jefferies op Marketscreener. Het zal niemand verbazen als de aandelen komende dagen op een hoog niveau blijven staan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden