Shutterstock

Nieuws Duurzaamheid

Starbucks en Arla willen samen voetafdruk verlagen

24 November 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Koffieketen Starbucks en zuivelcoöperatie Arla gaan samen de ecologische voetafdruk van zuivel verkleinen. Starbucks wil in 2030 minimaal 50% minder emissies uitstoten. Zuivel is op dit moment goed voor circa 22% van de koolstofvoetafdruk van de koffieketen. Samenwerken is voor de twee bedrijven het enige 'wapen' in de race naar grondstofneutraal werken.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Starbucks start, samen met zuivelcoöperatie Arla, een driejarige pilot met veertien Britse agrarisch ondernemers. Zo willen ze samen de ecologische voetafdruk van zuivel verkleinen. De blauwdruk wordt vervolgens gebruikt om de aangesloten zuivelleveranciers in de rest van Europa, het Midden-Oosten en Afrika te ondersteunen bij het verlagen van de emissies. Na de bekendmaking steeg het aandeel van Starbucks licht, tot $112 per aandeel aan het einde van de beursdag op 21 november (+0,82%). 

Ook Arla heeft als doelstelling om de koolstofimpact van zuivel te verlagen. In de strategie wordt €4 miljard uitgetrokken voor investeringen in de nieuwe duurzame koers, terwijl het dividend met €1 miljard wordt opgeschroefd. De zuivelcoöperatie meldt dat het de uitstoot van broeikasgassen de komende tien jaar met 30% per kilo melk wil verminderen, omdat zodoende in 2050 koolstofneutraal te zijn.

Meerkosten
De leden-melkveehouders van Arla produceren de rauwe melk (gemiddeld genomen) met een ecologische voetafdruk van 1,15 kilogram CO2 per kilo melk. Volgens de Food and Agriculture Organization stoot de wereldwijde melkveehouderij gemiddeld 2,5 kilo CO2 per kilo geproduceerde melk uit. Mark Glanvill, een aangesloten boer geeft in Eco Planet News aan dat hij graag meewerkt om de voetafdruk te verlagen. Maar dat dit hem wel wat kost. "Hoewel Arla-melkveehouders vooroplopen in het verlagen van de uitstoot, moet worden erkend dat dit kosten met zich meebrengt voor de productie."

Zuivelcoöperatie Arla heeft op dinsdag 23 november de melkprijs voor de maand december bekendgemaakt. De Scandinavische coöperatie verhoogt de melkprijs in Nederland met maar liefst €3,26, tot €41,53 per 100 kilo. De verhoging is te danken aan de gunstige omstandigheden op de Europese zuivelmarkt. Met name de boterprijs is recent flink gestegen. Kortom: er is een mogelijkheid op de stijgende kostprijs te compenseren, zo blijkt uit de recente stijging.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden