Ocado loopt al jaren voorop als het gaat om technologische innovaties in het supermarktlandschap. Zo introduceerde het als een van de eersten het thuisbezorgen van de boodschappen, en het doen van die online boodschappen maakte het eveneens als een van de eersten in de retailwereld toegankelijk via smartphone of Apple Watch. Maar als die investeringen hebben ook een keerzijde. De verliezen bij het bedrijf zijn hoog én dat uit zich in de aandelenkoers.
Ocado Group staat in het Verenigd Koninkrijk bekend om het leveren van online-oplossingen aan het retaillandschap. Die technologische oplossingen gebruikt het eveneens voor Ocado.com, wat inmiddels een van de grootste online supermarkten in het land is. Deze online winkel werd twintig jaar geleden opgericht door Jonathan Faiman, Jason Gissing en Tim Steiner, allen voorheen werkzaam bij Goldman Sachs. Twee jaar na oprichting werd ook daadwerkelijk begonnen met het bezorgen van de boodschappen. Hoewel dit nu niet meer uit het dagelijks leven weg te denken valt, was het toentertijd nog een echte nichemarkt.
Technologie voert de boventoon
En de keuze om hierop in te zetten, is juist gebleken. Analisten verwachten namelijk dat online bestellen op de middellange termijn 15% tot 20% van de totale supermarktomzet zal uitmaken. Het is overigens niet vreemd dat de Britse keten daar toentertijd al op inzette, want moederbedrijf Ocado Group staat erom bekend voorop te willen lopen. Zo lanceerde het al in 2009 (voor Ocado.com) een app voor het bestellen van de boodschappen en sinds 2015 kunnen Britse consumenten hun boodschappen zelfs via hun Apple Watch bestellen. Iets wat heel veel andere retailers wereldwijd vandaag de dag nog steeds niet aanbieden.
Maar niet alleen in de externe communicatie zet Ocado in op veel technologische snufjes. Deze week verbaasde het bedrijf de internationale retailwereld door een kijkje achter de schermen te geven. En wat zagen we? Duizenden robots, ter grootte van een wasmachine, die de boodschappen gereed maken voor bezorging. Oftewel: het inpakken. Op dit moment wordt 15% van het productassortiment van Ocado op deze manier verwerkt, stelde het bedrijf in een video. Over twee jaar verwacht de supermarktorganisatie op 50% te zitten en op de lange termijn zal 80% het doel zijn. 100% is uitgesloten, aldus Ocado.
Maar dat laatste maakt niet uit, want deze robots worden gezien als dé ideale oplossing tegen het stijgende personeelstekort en de toenemende loonkosten. Althans, zo beschreven verschillende internationale retailers in een reactie. Inmiddels heeft Ocado Group al meerdere deals gesloten om de technologie te leveren aan supermarktketens in acht landen, waaronder de Verenigde Staten. Het doel is om uiteindelijk het hele proces: van boerderij en fabriekspoort tot de koelkast van de klant willen automatiseren. Kortom: technologie voert bij Ocado de boventoon.
Aandelen lijden onder investeringen
Die technologische investeringen kosten natuurlijk geld én dat is terug te zien in de aandelenkoers van Ocado. Afgelopen jaar kon de keten 'profiteren' van de coronacrisis. De groepsomzet – Ocado Group en Ocado.com gezamenlijk, steeg met bijna 33% naar £2,3 miljard. Omgerekend naar euro's komt het neer op een omzet van €2,7 miljard. Ook dit jaar zet die groei door, is de verwachting. De groep gaat uit van groepsomzet van ongeveer £3 miljard, ofwel €3,5 miljard. De marktwaarde staat inmiddels op $13,5 miljard.
Toch gaat ook nog steeds veel geld verloren. Dit komt de zware investeringen in technologie. De verliezen bedroegen afgelopen jaar £126 miljoen, ofwel €149 miljoen. In de drie maanden tot eind mei bedroegen de verliezen ook al bijna £39 miljoen, ofwel €46 miljoen. Die verliezen wegen zwaar op de aandelen van Ocado. Afgelopen zes maanden is het aandeel met 17,2% in waarde afgenomen, tot een bedrag van £1.803 per aandeel. Dat is omgerekend naar euro's €2.931 per aandeel. Jaar op jaar is zelfs een afname zichtbaar van 23,6%.
Het zou een reden kunnen zijn om de aandelen de deur uit te doen, al zijn niet alle analisten daar happig op. Volgens hen moet bij een bedrijf als Ocado gekeken worden naar de lange termijn en dan zijn de vooruitzichten rooskleurig. De vraag naar geautomatiseerde fulfilmentcentra groeit en Ocado is marktleider op dat gebied. Het is misschien nu nog te vroeg voor deze technologieën, net zoals het in 2000 te vroeg was voor online boodschappen, maar in de komende vijf tot tien jaar zou de markt zomaar ineens een sprong kunnen maken. Een forse groei in de aandelen én winst is dan iets om rekening mee te houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.