Albert Heijn (AH) heeft vandaag een gratis boek uitgebracht over de impact van voeding; 'Samen op weg naar beter eten'. De CEO van AH, Marit van Egmond, schrijf in het boek: "Met elkaar kunnen we – figuurlijk – onze wereld mooier eten. De afgelopen tijd is de aandacht voor voeding, wat het met je doet, wat het betekent voor de maatschappij en de impact op de planeet, sterk toegenomen." In het boek staan diverse perspectieven over het belang van voeding, met allerlei schakels uit de keten.
Van Egmond benadrukt in het boek dat voeding gepaard gaat met gezonde eetgewoonten. "Voeding speelt een essentiële rol in de grote uitdagingen die in onze samenleving zijn ontstaan. Ongezonde eetgewoonten leiden tot welvaartsziekten die een steeds zwaardere stempel drukken op de gezondheidszorg. Steeds meer mensen voelen zich eenzaam, ervaren druk van de buitenwereld en verliezen het echte contact met elkaar. Daarnaast zijn er grote zorgen over de impact van het huidige voedselsysteem op het klimaat, de biodiversiteit, het dierenwelzijn en de leefomstandigheden van de makers. We kunnen niet op deze weg doorgaan", verklaart Van Egmond.
Verbindende kracht van eten
Van Egmond meent dat als eten betaalbaar en lekker wordt gemaakt, een gezonde leefstijl voor iedereen binnen handbereik komt. "Door jong te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen. De verbindende kracht van eten kunnen we inzetten om sociale cohesie te vergroten. Daarnaast is het verder verduurzamen van ons hele voedselsysteem een belangrijke stap om te zorgen dat de volgende generatie ook de vruchten van de aarde kan blijven gebruiken."
Het boek 'Samen op weg naar beter eten' is gratis te downloaden. In het boek gaat CEO Marit van Egmond van Albert Heijn onder andere in gesprek met Marcel Levi, hoogleraar interne geneeskunde en bestuursvoorzitter Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, en met Louise Fresco, bestuursvoorzitter van de Wageningen Universiteit. In de gesprekken gaat het niet alleen over gezonder en duurzamer eten, maar ook over de verbindende kracht van samen eten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.