Grand Warszawski / Shutterstock.com

Analyse Starbucks

Starbucks laat zich niet verslaan door coronacrisis

16 Juni 2021 - Kimberly Bakker

Starbucks. Het is al jaren de bekendste koffieketen ter wereld. Onder andere omdat er voor ieder wat wils is: van simpele zwarte koffie en groene thee tot een ice coffee of een latte macchiato. Met ruim 30.000 vestigingen mag het zich daarnaast ook met stipt de grootste noemen. En de keten laat zich niet uit het veld slaan door de coronacrisis, zo blijkt wel uit de recent gepubliceerde kwartaalcijfers. Een analyse.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De eerste vestiging van koffieketen Starbucks stamt uit 1971 en bevond zich in de oude Pike Place Market in het Amerikaanse Seattle. Tien jaar later liep Howard Schultz de vestiging binnen en hij was binnen no time verkocht aan de toen nog kleine koffieketen. Met frisse inspiratie uit Italië kocht hij in 1987 deze keten van Starbucks op. Hij wilde er een plek van maken voor het voeren van gesprekken en het geven van een gevoel van saamhorigheid. Inmiddels telt het bedrijf 30.000 vestigingen in meer dan 70 landen. Het is daarmee uitgegroeid tot de grootste koffiebrander en verkoper van koffiespecialiteiten ter wereld.

Die visie hanteert het bedrijf overigens nog steeds. 'Onze missie is het inspireren en voeden van de ziel, met één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijkertijd. En met elke kop proberen we niet alleen onze erfenis, maar ook een bijzondere ervaring voor de klant tot leven te brengen', beschrijft het op de website. De koffieketen focust daarvoor op de volgende bullits: de kwaliteit van de koffie, de samenwerking met partners, het contact met de gast, het creëren van een toevluchtsoord en het zijn van een goede buur.

Visie betaalt uit
Die visie betaalt zich duidelijk uit. De omzet van de koffieketen kwam in 2007 namelijk uit op circa $10 miljard. In de jaren daarna groeide het gestaag door naar bijna $20 miljard in 2013 en voor afgelopen jaar wordt rekening gehouden met een omzet van ongeveer $25 miljard. De coronacrisis heeft wel een flinke hap uit de omzet genomen. Immers, het bedrijf valt onder horeca en moest de deuren dus wereldwijd gesloten houden. Hierdoor liepen de winkelverkopen met 10% terug en daalde het aantal transacties met 13%.

Dat het bedrijf een sterke positie in de markt heeft, bewijst de koffieketen wel. Want van die negatieve vooruitzichten is niet veel meer te merken. Afgelopen kwartaal, het tweede kwartaal van gebroken boekjaar 2021, was een stijging in de omzet zichtbaar van 11% tot $6,7 miljard. De nettowinst steeg in die periode van $328 miljoen naar $659 miljoen. Het is voor Starbucks reden om de verwachtingen voor dit jaar weer omhoog bij te stellen. Het mikt op een omzet van $28,5 miljard tot $29,3 miljard. Dat was eerder nog $28 miljard tot $29 miljard.

Ook als we kijken naar de aandelen, doet Starbucks het goed. Op 26 juni 1992 betrad het bedrijf voor het eerste de beurs (NASDAQ), met een bedrag van $17 per aandeel. Aan het einde van die eerste koersdag was de prijs voor een aandeel al gestegen naar $21,50. Inmiddels noteert het $111,64 per aandeel. Sinds medio 2018 heeft Starbucks eigenlijk alleen nog maar koers naar boven gehouden. En analisten zien nog meer potentie. Vooral nu de coronamaatregelen langzaamaan worden ingetrokken. Een stijging tot $130 per aandeel zou volgens hen niet vreemd zijn.

Inzet op duurzaamheid
Ook de inzet op duurzaamheid houdt de koers hoog. Niet alleen voor investeerders, maar ook voor consumenten is dit thema steeds belangrijker. Zo stelde de keten zichzelf een aantal jaar terug het doel om alle vestigingen te voorzien van recycling-bakken en dranken te serveren in herbruikbare koffiebekers. Daarvoor introduceert het nu het 'Cup-Share-programma'. Daarmee wil de keten de hoeveelheid afval voor eenmalig gebruik verminderen. In 2025 wordt dat programma in alle winkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika geïntroduceerd. Het start nu eerst een proef in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

In dat proefproject kunnen de klanten een kleine borg betalen voor een herbruikbare beker voor warme en koude dranken. Die beker is dertig keer te gebruiken en verkrijgbaar in drie maten. Uiteindelijk kan de beker teruggebracht worden en krijgt de klant zijn borg weer terug. Met andere woorden: het systeem is vergelijkbaar met statiegeld op plastic flessen en blikjes. Ook ziet het bedrijf in dat het energieverbruik komende jaren nog verder omlaag kan.

Als Starbucks blijft inspelen op dit soort maatschappelijk trends, dan is er volgens analisten nog veel potentieel voor het bedrijf. Het valt te vergelijken met een KFC, McDonald's of Subway. Het zijn namen waarvan je je nog niet kunt voorstellen dat ze er over twintig jaar niet meer zijn.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden