Joris Leferink

Interview Innovatieplatform Groente

'Er is zoveel meer mogelijk met groente'

27 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Nederlanders eten veel te weinig groente. Het is een uitspraak die waarschijnlijk door veel voedingscoaches wordt gesteund. Maar er is nieuwe marktbenadering nodig om dit gegeven te veranderen. Daarom zijn HAS Hogeschool en The Food Foundry gestart met het Innovatieplatform Groente. "Het doel is om Nederlanders te helpen om op meer momenten door de dag gezonder te eten met lekkere, aantrekkelijke en bruikbare groenteconcepten, bedacht en ontwikkeld door studenten", vertelt Joris Leferink van The Food Foudry.

Voldoende groente en fruit zijn een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Vooral tijdens de coronapandemie is zichtbaar geworden dat mensen met gezondheidsproblemen, die gerelateerd zijn aan een ongezonde levensstijl, een hoger risico hebben op serieuze klachten bij een besmetting en tegelijkertijd een langere herstelperiode nodig hebben. Dat is voor Herman Peppelenbos van HAS Hogeschool en Joris Leferink van The Food Foundry een reden geweest om de aandacht er maar eens op te vestigen. Het Innovatieplatform Groente moet de uitkomst bieden. Leferink vertelt er meer over.

Hoe én waarom is het Innovatieplatform Groente ontstaan?
"Het Innovatieplatform Groente is ongeveer twee jaar geleden ontstaan vanuit een project dat ik deed en waarin ik veel samenwerkte met HAS Hogeschool. Ik kwam in contact met Herman en hij deelde mijn frustratie dat Nederlanders te weinig groenten eten en dat creatieve ideeën met betrekking tot groenteconcepten niet verder op de markt werden gebracht. Uiteindelijk heeft dat vooral te maken met het feit dat het concepten van studenten waren, zonder marktervaring en zonder productie-ervaring. Ze kunnen veel bedenken, maar de haalbaarheid is niet altijd realistisch. Uiteindelijk begonnen we te onderzoeken hoe we die concepten toch naar de markt konden brengen. Zo is het Innovatieplatform Groente ontstaan."

Wat maakt jullie onderscheidend ten opzichte van een Voedingscentrum of andere partijen die groente en fruit aan de man willen brengen?
"Er zijn niet heel veel groente en fruitplatformen in Nederland. Maar van degenen die er wel zijn, denk ik dat wij het meest praktisch denken, werken en kijken. Waar veel partijen zitten op het delen van kennis over groente en fruit, communicatie naar professionals en consument en bijvoorbeeld recepten delen, zitten wij juist zo dicht mogelijk bij de markt. Daar moet wat veranderen. Nederland is het land dat het meeste openstaat voor vleesvervangers en andere plantaardige varianten. Je ziet het hele schap vol liggen met oplossingen, en dat vind ik prachtig om te zien. Ik kijk daar echt positief naar. Maar, ik denk dat ervoor groente ook een mooie rol is weggelegd in die beweging. Bij groente hoef je niets uit te leggen over de inhoud. Wij geloven al in die 'groenteroute', nu de consument nog. Daarom zitten we dicht op de markt."

Jullie werken samen met studenten van HAS Hogeschool Hoe werkt dat precies? En wat is het doel qua afzet?
"Studenten bedenken tijdens hun studie veel verschillende groenteconcepten. En in hun afstudeerjaar is dat ook een vaste opdracht. De kansrijke concepten zoeken wij uit en dan starten we een samenwerking met die student. Op dit moment werken samen met drie studenten. Overigens focussen we ons niet alleen op de studenten hoor. Iedereen met een idee op het gebied van groente is welkom om dat te pitchen."

"De afzet is echt afhankelijk van het concept. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van het eetmoment, de houdbaarheid en de verpakking. Maar in de testfase kiezen we voor de foodservice. We zijn namelijk gebaat bij snelle validatie in de markt en er is ook meer speelruimte in de foodservice dan in de retail. Daarom zijn we een samenwerking gestart met cateraars Vitam en Appèl. Samen met deze partners worden de concepten in een vroege fase getest voor feedback vanuit de markt en de consument. Daar kunnen wij vervolgens weer op verder bouwen. Dat betekent overigens niet dat er geen plannen zijn om de retail te betrekken bij het project. Dat willen we namelijk wel. We willen ook kijken naar 'het groenteschap van de toekomst'. Er zijn veel groenteproducten die niet op de afdeling AGF liggen in de supermarkt. Het zou mooi zijn als groenteconcepten daar ook komen te liggen. Immers, dat AGF-schap heeft een gezonde uitstraling."

In welke fase bevinden jullie je nu met de ontwikkeling van het platform?
"Op dit moment hebben we twee concepten die we in de markt willen zetten. Daarover zijn we ook al in gesprek met producenten. Het doel is dan om op te schalen en het daadwerkelijk op de markt te brengen. Of dat wel of niet lukt, hangt van veel af. Daarnaast hebben we nog een groep studenten die op dit moment aan nieuwe concepten werkt. Ook daar willen we dit jaar verdere stappen in zetten."

Tenslotte. Wat zijn jullie grootste toekomstplannen?
"Ons hoofddoel is natuurlijk dat Nederlanders meer groente gaan eten. We willen dat op een creatieve manier aanbieden en we willen dat consumenten inzien dat groente op verschillende eetmomenten te consumeren zijn. Denk aan met het ontbijt of in snacks. We willen het gemakkelijk maken voor de consument. Die wil immers niet te veel gedoe. Verder zetten we in op een samenwerking met retailers, al staan we ook altijd open voor samenwerkingen met andere stakeholders. Dat kan iedereen zijn die zich aangetrokken voelt tot dit project."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden