Instock

Interview Instock

'Bekijk dervingcijfers kritisch, dat helpt echt'

7 September 2021

Deze week is het de Verspillingsvrije week, een initiatief van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. En voedsel verspillen, dat doen we wereldwijd volop. Ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel wordt niet geconsumeerd, maar belandt op de afvalberg. Instock begeeft zich al jaren aan de frontlinie van de Nederlandse strijd tegen verspilling, onder meer door een groothandel te beginnen met producten die tegen de datum aanlopen of waar overschotten van zijn. Hoe kijken zij naar de strijd die nu wordt gevoerd, en wat is de gouden tip voor bedrijven die zelf stappen willen zetten om verspilling tegen te gaan?

Zeven jaar geleden is Selma Seddik samen met haar Albert Heijn-collega's Bart Roetert en Freke van Nimwegen gestart met Instock. "We realiseerden ons hoe groot het probleem van voedselverspilling in de wereld is. Een derde van het geproduceerde voedsel gaat verloren, dat is echt heel veel", trapt Seddik ons gesprek af. "Dit terwijl een groot gedeelte van dat voedsel gewoon écht nog van goede kwaliteit is. Soms gaat het zelfs alleen maar om een foutje op het etiket, echt zone. Wij wilden daar wat mee doen en hebben toen – in het kader van een wedstrijd – een pop-up-restaurant in Amsterdam opgericht. Dat was eigenlijk het startschot voor Instock."

Deze week is het de Verspillingsvrije week, een initiatief van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Op welke manier gaan jullie voedselverspilling precies tegen?
"Ons doel is om restproducten een betere bestemming te geven. InstockMarket.nl is daar hét voorbeeld van. Kort samengevat is dat eigenlijk een groothandel voor geredde producten. Chefs kunnen zich bij ons aanmelden, na een intakegesprek krijg je toegang tot ons platform met ons aanbod van geredde producten. Inmiddels hebben al meer dan honderd chefs die wekelijks met onze producten koken en tijdens de coronacrisis hebben we het leveranciersnetwerk uitgebreid en extra ruimte gecreëerd om vierhonderd chefs te bevoorraden. De interesse vanuit chefs is er wel, maar vaak is logistiek of de toegang tot restproducten een probleem. Met onze Market halen we die drempel weg."

"Verder maken we ook zelf producten van reststromen, denk aan granola van bierbostel. En we hebben nog een restaurant in Amsterdam. Daar worden gerechten gemaakt met producten uit de InstockMarket. Uiteindelijk is ons doel om heel de horecasector in Nederland de mogelijkheid te geven te koken met geredde producten."

Aan wat voor soort producten moet ik dan denken? Het gaat vast niet om de restjes uit het restaurant?
"We werken met producten van boeren, telers en producenten. Het grootste gedeelte van het voedsel dat verspild wordt is vers, zoals groente en fruit. Dat heeft te maken met de tijdslimiet die daarop zit. Maar, we proberen wel echt zoveel mogelijk te redden, ook vlees, vis en vegetarische producten. Er zijn verschillende redenen waarom voedsel verspild wordt; zo kunnen er vanuit de boeren overschotten ontstaan zijn door het klimaat. Maar soms betreft het ook ingepakte producten. De keurmeester heeft dan bijvoorbeeld bepaald dat een product nog maar vijf dagen goed is in plaats van tien dagen. Voor ons is dat nog ruim voldoende om het bij een chef te krijgen. Soms zijn de producten zelfs nog in perfecte staat, maar is alleen een foutje gemaakt in de etikettering. Het is toch zonde om te beseffen dat dit verspild wordt."

"Vlees en vis is overigens wel een net iets anders verhaal. Die producten zijn vaak korter houdbaar. Wij mogen die invriezen voor die oorspronkelijke houdbaarheidsdatum en zo kunnen we de houdbaarheid met drie maanden verlengen. Dat is een topmanier om verspilling tegen te gaan. Ook voor restaurants is het perfect. Die krijgen de producten bevroren binnen en kunnen ze dan ontdooien als ze het gaan gebruiken."

Hoe komen jullie in contact met deze leveranciers?
"Dat kan op twee manieren. In eerste instantie vullen geïnteresseerden onze reststroomcalculator in. Dat is een tool waarmee je als producent kan opvragen hoeveel wij voor jou producten verwachten geven. Hebben we dan vaker contact, of nemen we vaker producten bij je af, dan wordt het contact persoonlijker. Het gebeurt wel vaker dat er leveranciers zijn die continu een bepaalde hoeveelheden reststromen hebben; half pallet van dit of een half pakket van dat."

Doen jullie in de Verspillingsvrije week nog iets speciaals om bedrijven te overtuigen van het belang van de strijd tegen voedselverspilling?
"Wij organiseren in Amsterdam op 10 september een verspillingsvrij diner. Puur om bewustzijn te creëren met wat je kunt doen met restproducten. Ook online voeren we wel campagne. Maar, wij zijn er verder niet speciaal mee bezig. Voor ons is het 52 weken per jaar een Verspillingsvrije week. Al ben ik wel heel blij dat er meer aandacht voor komt."

Als ik je moet vraag om één gouden tip te geven aan leveranciers die willen focussen op hun voedselverspilling, wat zou dat dan zijn?
"Ik zou leveranciers aanraden om reststromen aan te melden bij ons. En daarnaast moet kritisch worden gekeken naar het dervingcijfer op het bedrijf. Die zijn niet altijd bekend. Kijk dan ook meteen naar je afvalverwerkingskosten. Als je een reststroom redt, bespaart dat je ook dat geld. En dat is een hoop geld. Maar al met al kan ik niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om voedselverspilling tegen te gaan."

Van links naar rechts: Selma, Bart en Freke.
foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Voedselbank: 'Gooi het niet weg, maar geef het aan ons'

Interview Voedselbanken

Voedselbank: 'Gooi het niet weg, maar geef het aan ons'

Local-for-local: onderdeel van je marketingstrategie?

Opinie Jimé Hoen

Local-for-local: onderdeel van je marketingstrategie?

Wat vindt leverancier van de overname van Deen?

Achtergrond Deen

Wat vindt leverancier van de overname van Deen?

'Een volledig Nederlands schap kan de toekomst zijn'

Achtergrond PlanetProof

'Een volledig Nederlands schap kan de toekomst zijn'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief