pixinoo / Shutterstock.com

Nieuws Verpakkingen

'Door coronapandemie nieuwe verpakkingtrends'

9 Juni 2021 - Linda van Eekeres

10 trends in drankverpakkingen signaleert Husky Injection Molding Systems, leverancier van machines voor het spuitgieten van kunststoffen. De helft van die trends heeft te maken met de coronapandemie, aldus business manager Fabrice Becker tijdens een webinar. We zetten de trends van Husky op een rijtje.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

1. Verandering van maatvoorkeuren
Tijdens de coronapandemie is de voorkeur voor verpakkingen verschoven van middelgrote verpakkingen naar heel grote en juist kleine verpakkingen, stelt Becker. "Met de lockdowns zagen we een vraag naar drankverpakkingen vanaf 1,5 liter en ook naar kleinere formaten verpakt in multi-packs. Het kan enige tijd duren voordat deze consumptietrends stabiliseren. Producenten zullen zich heel 2021 moeten blijven aanpassen."  

2. E-commerce is een groeiende factor
E-commerce is geëxplodeerd door decrisis in alle consumentencategorieën, ook in de drankenwereld. Er is een toename van thuisbezorging alcoholaankopen tot dranken die bij het online boodschappen doen besteld worden. Becker: "Producenten moeten daar rekening mee houden. Hun verpakkingen moeten onder verschillende omstandigheden heel blijven en niet te zwaar zijn. De PET-verpakking wordt daardoor aantrekkelijker."

3. Consumenten zijn gefocust op hygiëne en veiligheid
"Consumenten zijn zich meer bewust dan ooit van hygiëne en veiligheid. Ze willen bijvoorbeeld flesjes die ze kunnen afsluiten in plaats van blikjes. We denken dat deze trend langer aanhoudt", aldus Becker.

4. Lange houdbaarheid
Door de coronacrisis blijven sommige producten langer in de schappen liggen of ze zitten in kleinere verpakkingen. Beide factoren zorgen ervoor dat het een grotere uitdaging is om producten langer te bewaren. "Meer producenten richten zich op manieren om de houdbaarheid te verlengen met behulp van technologie, zoals meerlaagse verpakkingsoplossingen. Die helpen bij het bewaren en beschermen van toepassingen zoals zuivel, gevoelige dranken zoals sappen en koolzuurhoudende frisdranken in klein formaat.", aldus Husky.

5. Stijgende vraag naar gezonde dranken
De pandemie stimuleert de vraag naar gezonde dranken volgens Becker. "Goed voor het hart, gewrichten, darmen, immuunsysteem, cafeïnewater, smoothies, kokoswater, et cetera. Dit zorgt voor een meer gefragmenteerd productlandschap. Producenten hebben een grotere portfolio nodig om concurrerend te blijven."

6. Meer duurzame verpakkingen
De trend van duurzamere verpakkingen en productieprocessen is een blijvertje volgens Husky. 3 juli treedt in Europa de single-use plastic richtlijn (SUP-richtlijn) in werking. Husky ziet een rol weggelegd voor gerecycled PET. "We zien dat toonaangevende merken, zoals Ice River Springs en Evian van Danone al verpakkingen maken van 100% gerecycled PET (rPET)." Deze trend kan ook nog kostenbesparend zijn, stelt Husky.

7. Premiumverpakking.
De populariteit van premiumproducten, gericht op nichemarkten, neemt toe. "Het succes van deze producten is voor een groot deel te danken aan verpakkingsinnovaties die producten een premium look-and-feel geven en ze helpen om zich te onderscheiden van de competitie. De hoge marges van premiumproducten zorgen ervoor dat we ze de komende jaren steeds meer zien." 

8. Co-creatie door klanten
Husky verwacht een toename van meer gepersonaliseerde verpakkingen. "Zoals Coca-Cola's campagne om je naam op een flesje te plaatsen. Veel merken tillen dit nu naar een hoger niveau door gepersonaliseerde verpakkingen op bestelling aan te bieden, met aanpasbare afbeeldingen en teksten.

9. Slimme verpakkingen
Husky ziet een groeiend aantal ontwerpen voor drankverpakkingen waarin slimme technologieën zijn verwerkt, zoals QR-codes en chips. Deze kunnen informatie bieden aan de consument, maar ook helpen de producten beter traceerbaar te maken. Het bedrijf verwacht komend jaar steeds meer toepassingen te zien.

De Foto: Husky verwacht dat 2021 wereldwijd een doorbraakjaar wordt voor de vastzittende sluitingen. Foto: Husky Injection Molding Systems

10. Dopjes die vastzitten aan verpakking
In kader van de SUP-richtlijn moeten in de Europese Unie vanaf 2024 doppen en deksels vastzitten aan plastic flessen en drankverpakkingen, zodat ze automatisch mee ingeleverd worden voor recycling. Becker: "We verachten dat er elders in de wereld ook zulke regels worden ingevoerd. Het is een vraag van 'wanneer' niet 'of'. We zien een groeiend aantal producenten dat vooruit wil lopen op deze regelgeving en we verwachten dan ook dat 2021 wereldwijd een doorbraakjaar wordt voor de vastzittende sluitingen."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden