Albert Heijn

Achtergrond Verpakkingen

Onzichtbare organische coating groente en fruit

28 Mei 2021 - Linda van Eekeres

Verpakkingen die je niet ziet, niet voelt en niet ruikt. Het lijkt een beetje 'de kleren van de keizer', maar door een organisch laagje om groente en fruit blijft het twee keer zo lang vers. In Nederland is deze coating te vinden op avocado's van Eat Me.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In 2019 begon Nature's Pride met het beschermen van avocado's door middel van de coating van Apeel Sciences, waarmee de plantaardige bescherming zijn intrede deed in Edeka en Netto in Duitsland en Føtex en Bilka in Denemarken. Uit een proef in 2.900 Edeka- en Netto-filialen bleek dat de helft minder avocado's weggegooid hoefde te worden en de verkoop met 20% steeg.

Na de succesvolle pilot heeft Edeka vorig jaar in 11.000 van zijn winkels Apeel geïntroduceerd. Avocado's met het organisch laagje van het merk Eat Me van Nature's Pride liggen inmiddels ook in Nederlandse supermarkten, waaronder bij Vomar, Dirk en Dekamarkt.

Meerdere spelers
Het Britse AgriCoat NatureSeal, een dochteronderneming van Mantrose-Haeuser uit de Verenigde Staten, werkt op dezelfde manier als het Amerikaanse Apeel Sciences: door een organisch laagje, gebaseerd op het levensmiddelenadditief E471. Hierdoor gaat minder vocht verloren en blijft groente en fruit langer vers. Een andere grote speler in de Duitse supermarktwereld, Rewe, werkt aan een alternatief: een laagje gemaakt van suiker, cellulose en plantaardige olien.

Joachim Stracke, zelfstandig fruit retail adviseur in Duitsland en tot voor kort groente- en fruitadviseur bij Edeka gaf tijdens een door Go4Export georganiseerd webinar 'Uitpakken in Duitsland' een uiteenzetting over de toepassing van het product. Hij vertelt dat Edeka (na avocado's) ook mandarijnen en sinaasappels met het plantaardige laagje is gaan verkopen en grapefruit als laatste is toegevoegd. "Het assortiment wordt nog steeds uitgebouwd", zegt hij.

Aanvraag voor meer toepassingen
Vooralsnog is Apeel in de Europese Unie alleen toegestaan op groente en fruit die niet met schil wordt gegeten, maar er ligt 'een aanvraag bij de Europese Commissie voor meer dan 30 andere soorten met een eetbare buitenkant, zoals aardbeien, paprika, tomaten en appels', aldus Stracke. In Amerika liggen al komkommers met een coating van Apeel (in plaats van plastic) in de schappen van Walmart. 

Volgens Stracke zijn de voordelen voor de hele keten evident: Er kan later geoogst worden, waardoor groente en fruit rijper is; er is sprake van minder prijsverlagingen en een langere houdbaarheid bij de consument. Aan dat rijtje kan nog worden toegevoegd dat er minder voedsel wordt verspild, zoals budget-super Netto in zijn marketing aangeeft, wordt in Duitsland jaarlijks 12 miljoen ton voedsel weggegooid, 75 kilo per persoon.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden