De suikerprijzen op de termijnmarkten zitten weer in de lift en tikte afgelopen week zelfs het hoogst punt in anderhalve maand aan. Daarvoor kreeg de markt een beetje hulp van de Amerikaanse president Trump en Coca-Cola.
Zowel in New York als Londen tikte de suikerprijs afgelopen donderdag 17 juli het hoogste niveau aan sinds begin juni. De belangrijkste reden achter de rally is dat de Amerikaanse president Trump Coca-Cola toe wil staan om rietsuiker te gebruiken in frisdranken van het bedrijf voor de Amerikaanse thuismarkt. Nu gebruikt de frisdrankproducent maïssiroop in de producten. De Amerikaanse minister van volksgezondheid Robert F. Kennedy junior plaatste echter vraagtekens bij de gezondheidseffecten van deze zoetstof uit maïs.
Kritiek
De Corn Refiners Association is niet enthousiast over het voorstel van Trump. "Het vervangen van glucosestroop uit maïs door rietsuiker zou duizenden banen in de Amerikaanse voedselverwerkende industrie kosten, het inkomen van boeren verlagen en de import van buitenlandse suiker doen toenemen, en dat alles zonder enige voedingswaarde", schrijft voorzitter van de bond John Bode in een statement. Het vervangen van maïssiroop door rietsuiker in frisdrank zou de Amerikaanse suikerconsumptie met circa 4,4% doen laten stijgen tot 11,5 miljoen ton, zo becijferde Bloomberg.
Een andere factor die de suikerprijs steun geeft, zijn tegenvallende oogsten van suikerriet in Brazilië. Volgens Unica daalde de suikerproductie in Centraal-Brazilië in juni met 14,3% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder tot 12,3 miljoen ton. Conab, dat onder het Braziliaanse ministerie van Landbouw valt, maakte eerder al bekend de oogst voor 2024/25 naar beneden bij te stellen tot 44,1 miljoen ton. Droogte en hitte hebben tonnen gekost in het suikerriet.
Hoewel de suikerprijzen wat aantrekken is het voor de telers geen vetpot. De Nederlandse en Europese suikermarkt is doorgaans wat minder gevoelig voor de grote schommelingen op de wereldmarkt. Toch leven er in Nederland ook wat zorgen onder telers over wat men qua prijs kan verwachten van de komende bietencampagne. Dat komt niet eens zo voort uit de suikermarkt, maar meer uit de aardappelmarkt. Zusterbedrijf van Cosun Beet Company, Aviko heeft door goede fritesjaren de wind in de zeilen gehad en zorgde via moederbedrijf Royal Cosun voor een mooie plus op de bietenprijs. Nu de wind op de aardappel- en fritesmarkt uit een ander hoek waait, zou het daarmee weleens gebeurd kunnen zijn.