Fonterra

Nieuws melk

Hogere winstverwachting Fonterra door wereldmarkt

21 Maart 2024 - Klaas van der Horst

Het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf Fonterra doet goede zaken op de wereldmarkt en met name met foodservice-activiteiten in China. De multinational verhoogt de winstverwachting dan ook met bijna een kwart.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit stelt Fonterra bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De zuivelproducent blijft zich geconfronteerd zien met een volatiele marktomgeving en bijbehorende uitdagingen, aldus CEO Miles Hurrell. Toch ziet hij betere prestaties, met een grotere afzet van product en gemiddeld betere marges dan een jaar eerder. Dit wel met de kanttekening dat de huidige omzet van Fonterra moet worden gecorrigeerd voor de verkoop van Soprole. 

De melkprijsverwachting blijft onveranderd ten opzichte van de prognose van begin februari. De zogeheten 'mid-range prijs' werd toen 30 cent per kilo vet en eiwit (milksolids) verhoogd van NZ $7,50 naar NZ $7,80. Het zoekgebied voor de melkprijs wordt verhoogd van NZ $7,00 tot NZ $8,00 per kilo vet en eiwit naar NZ $7,30 tot NZ $8,30 per kilo vet en eiwit.  

Nu is ook de verwachting voor de winst per aandeel verhoogd van 33 naar 40 cent dollarcent. Daardoor is een interim-dividend vastgesteld van 15 dollarcent per aandeel, wat 5 cent hoger is dan vorig jaar.

De halfjaarwinst stijgt vanwege de betere resultaten met 23%, ofwel omgerekend met €71 miljoen naar €376 miljoen. Dit komt voor vooral door betere prestaties bij verkopen (van vooral bulk) op de wereldmarkt (Global Markets) en betere afzet van foodserviceproducten in met name China. De resultaten bij de kernactiviteiten stonden juist iets onder druk. 

Net als andere grote zuivelbedrijven is ook Fonterra hard bezig om de emissies en dus de CO2-footprint te verlagen. Daarbij werkt het echter vooral aan beperking van de zogenoemde scope 1 en 2 emissies, die het bedrijf direct in de hand heeft. Voornaamste doel daarbij is het uitfaseren van het steenkoolgebruik en de overstap naar gebruik van onder meer biomassa.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden