Shutterstock

Analyse grondstoffen

Hoge cacaoprijs dwingt sector tot maatregelen

7 Maart 2024 - Alex Jurvillier

Met cacaoprijzen op recordhoogte zijn cacaobedrijven genoodzaakt om actie te ondernemen en in te spelen op de gewijzigde omstandigheden. De aanpassingen lopen uiteen van verhoogde consumentenprijzen tot productinnovaties.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

ICCO (International Cacao Organisation) schat de mondiale cacao-oogst op 4,45 miljoen ton, een daling van 11% ten opzichte van voorgaand seizoen. Daarmee wordt het cacaotekort voor dit seizoen geschat op 374.000 ton. Onder andere geteisterd door langdurige droogte en hevige regenval bleef de productie in West-Afrika enorm achter. Ivoorkust en Ghana vertegenwoordigen het overgrote deel van de mondiale cacaoproductie.

Ook grote bedrijven uitten hun zorgen: Bloomberg schreef dat chocoladegigant Barry Callebaut dit seizoen verwacht dat de cacaoproductie met 500.000 ton achterblijft op de consumptie, en volgend seizoen met 150.000 ton. Volgens Hugo van der Goes, vicepresident cacao bij Callebaut, is er voorlopig ook geen herstel te zien in het krappe aanbod.

Van smaakvariaties tot kleinere cacaoproducten
Bedrijven zoeken actief naar manieren om de oplopende druk door de hoge grondstofprijzen te verlagen. Dat vraagstuk wordt op verschillende manieren aangevlogen. BBC schreef vorig jaar dat Mars haar Smooth Milk Galaxy-repen met 10 gram heeft verkleind als kostenmaatregel. Een woordvoerder geeft aan dat de onderneming het noodzakelijk vindt dat consumenten kunnen genieten van de repen zonder te compenseren op kwaliteit of smaak. Een kleinere reep zou dus de minst problematische ingreep zijn. Niet iedereen lijkt er zo over te denken. Persbureau Bloomberg schreef dat sommige producenten overwegen om een deel van de cacaoboter in hun producten te vervangen door goedkopere alternatieven, zoals palmolie.

Volgens Bloomberg zouden bedrijven ook meer producten promoten met minder cacao, zoals varianten met hazelnootsmaak. Zo introduceerde Nestlé in januari een chocoladevariant met hazelnootsmaak. De repen zijn 36 gram per stuk, een derde van het gewicht van concurrerende chocoladerepen. KitKat lanceerde eind vorig jaar de Chocolate-Frosted-Donut KitKat, een reep met een kleinere hoeveelheid chocolade in vergelijking met de klassieke Kitkat. Billy Roberts, senior econoom bij CoBank laat weten dat dergelijke innovaties de komende tijd zullen toenemen.

Echte pijn van cacaoprijs moet nog komen
Volgens het ICCO voelt de consument nu de echte pijn nog niet. De organisatie waarschuwt dat de sterk gestegen cacaoprijzen nog maar deels zijn doorberekend in de huidige eindproducten, zoals chocolade. De cacao die nu in producten zit, is eerder ingekocht tegen lagere prijzen. Chocoladebedrijven moeten inmiddels veel meer betalen voor cacao. Chocoladegigant Lindt en Sprüngli stelt in een persbericht dat verdere prijsstijgingen in 2024 en 2025 nodig zullen zijn door prijsstijgingen van cacao, ervan uitgaande dat de cacaoprijzen nu op het huidige niveau blijven. Lindt maakte in 2023 in ieder geval nog flink winst: 671,4 miljoen Zwitserse frank (ongeveer €699 miljoen) en haalde een omzet van 5,2 miljard Zwitserse Frank (ruim €5,4 miljard). Ondanks de hoge cacaoprijzen maakte Lindt winst mede door prijsverhogingen, hiertoe genoodzaakt als gevolg van hogere grondstofprijzen en inflatiedruk, meldt Lindt in een persbericht.

Ook minder goed nieuws onder chocoladebedrijven doet de ronde, toen chocolademaker Barry Callebaut eind vorige maand het voornemen aankondigde om 2.500 banen te schrappen, als gevolg van een grootschalige besparingsoperatie. Of dit komt door de uitdagende marktomstandigheden is niet bekend. 

Niet alleen de grote multinationals merken de gevolgen van het grote cacaotekort. Een insider van een middelgroot Nederlands chocoladebedrijf bevestigt desgevraagd dat zij genoodzaakt zijn om, zoals dat vaak gaat, hoge grondstofprijzen door te berekenen in eindproducten. Daarbij wordt aangegeven dat contracten met grote cacaoleveranciers al zijn ingedekt voor heel 2024, maar pogingen om dat voor 2025 ook te doen, niet lukken. Een signaal dat cacaoleveranciers verdere prijsstijgingen verwachten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden