Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Opmars witte eieren breidt uit naar België

13 September 2023 - Matthijs Bremer

De stijging op de eiermarkt zet nog altijd door. Zowel een krap aanbod als een grotere vraag staan aan de basis van de stijging. In Duitsland is eenzelfde patroon zichtbaar, maar dan in extremen. Daarnaast zet de groeiende populariteit van witte eieren door. Inmiddels lijken namelijk ook onze zuiderburen steeds vaker voor witte eieren te kiezen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De stijging op de eiermarkt zet nog altijd door. In week 35 werden 100 bruine eieren met de maat M voor €12,10 verhandeld. Twee weken later (in week 37) steeg de notering van de AG-index naar €12,55.

Over de gehele linie zorgen tekorten nog altijd voor flink wat opwaartse prijsdruk.  Daardoor lijkt de markt op het moment vooral in het voordeel van producenten uit te vallen. Eieren die op de vrije markt verhandeld worden vinden direct een bestemming en ondertussen neemt ook de vraag toe. Niet alleen de terugkeer van consumenten na de vakanties, is op de markt terug te zien. Vanaf de herfst stijgt ook de vraag naar bakproducten waar eieren in verwerkt zijn. De verwachting heerst dat de extra vraag de komende weken extra druk op de eierprijs blijft zetten. Deze extra afzet houdt meestal tot het einde van het jaar aan.

Het sterkst zijn de tekorten nog altijd op de Duitse markt. Bij onze oosterburen wordt met name het tekort aan OKT-eieren (Ohne Kükentöten) steeds nijpender. Dit is in de prijzen terug te zien. Normaalgesproken zijn de Duitse eierprijzen wat lager dan de Nederlandse, maar op het moment wordt er in Duitsland meer voor eieren betaald. Uit de notering van Weser-Ems blijkt dat de prijs van 100 bruine scharreleieren met €1,50 gestegen van €11,70 tot €13,20. Daarmee zet het patroon van twee weken geleden door. In vijf weken tijd zijn de eierprijzen met €3, of terwijl een kleine 30%, gestegen. 

Wit blijft de trend
Daarnaast lijkt de trend van de groeiende verkoop van witte eieren door te zetten. In Nederland groeit het aandeel van witte eieren al tijden. Volgens Wageningen University & Research zijn de verhoudingen in Nederland de laatste jaren volledig omgedraaid. Waar vroeger één op de drie eieren die in Nederland geproduceerd werden wit waren, zijn dat er nu twee op de drie. Inmiddels komen er steeds meer signalen dat ook onze zuiderburen steeds vaker overschakelen op witte eieren. Verschillende Belgische supermarkten geven aan de verkoop van witte eieren te willen stimuleren. Opvallend is dat de verkoop van witte eieren vooral in Nederlandse supermarkten goed loopt. Zo zijn de eieren die in de Belgische filialen van de Albert Heijn verkocht worden inmiddels voor 60% wit. Jumbo verkoopt nog altijd meer bruine eieren, maar het aandeel aan witte eieren neemt toe. Ook Duitse discounters zijn in beweging. Lidl geeft zijn kipsterlijn ook in België uit te willen rollen. Kipster produceert witte eieren met een 3 sterren Beter Leven-keurmerk en voert alleen reststromen. Het doel dat Kipster hierbij naar eigen zeggen voor ogen heeft is het meest duurzaam mogelijke ei produceren. De Aldi zet nog geen directe stappen, maar houdt de trend sterk in de gaten. De supermarkt geeft aan dat de trend van de grotere verkoop van witte eieren niet genegeerd kan worden.    

De grootste supermarktketen van België, Delhaize nuanceert de trend. De supermarkt geeft aan om de overstap op witte eieren omwille van het klimaat te promoten. De supermarkt stelt echter vast dat de moeite (nog) niet wordt beloond. Klanten lijken simpelweg geen interesse te hebben in witte eieren. Toch denkt de supermarkt op de lange termijn de consument mee te kunnen krijgen. Daarvoor moet de klant vooral beter geïnformeerd worden, want volgens de supermarkt geloven consumenten dat witte en bruine eieren substantieel verschillen. Zo denken veel Belgen dat bruine eieren lekkerder en gezonder zijn, terwijl beide typen eieren in werkelijkheid volledig identiek zijn.  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden