Brookgardener / Shutterstock.com

Nieuws Bedrijven

Resultaat Arla lijdt onder prijsbewuste consument

29 Augustus 2023 - Wouter Baan

De winst van Arla Foods staat flink onder druk als gevolg van hoge inflatie, snel dalende zuivelprijzen en veranderende consumentenbestedingen. Wel presteert Arla beter dan branchegenoot FrieslandCampina. Tevens gaat Arla de Nederlandse zuivelreus in omzet voorbij, wat gerust een historische ontwikkeling mag worden genoemd.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de eerste zes maanden van dit jaar realiseerde de Scandinavische zuivelgigant een omzetgroei van een slordige 10% tot €7,06 miljard. Onder de streep bleef hiervan €103 miljoen over aan nettowinst. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar halveerde de nettowinstmarge tot 1,5%. Wanneer we op de cijfers inzoomen, blijkt dat de omzet van merkzuivel met hogere toegevoegde waarde ook groeide. Maar wel minder dan de algehele omzetgroei. Dit wijst erop dat de afzet merkzuivel onder druk staat, wat ook door Arla wordt bevestigd. De afzet in volume is bij het zuivelconcern met 6% afgenomen. De vraaguitval speelt vooral in Europa en in iets mindere mate ook op de wereldmarkt.

Inflatie
In de afzet ziet Arla dat consumenten switchen van de A-merken naar goedkopere huismerken. Het zuivelconcern motiveert de hoge inflatie als voornaamste reden van deze beweging. Niet alleen op de consumentenmarkt, maar ook in het business to business-segment staat merkzuivel onder druk. Ook de foodservice-activiteiten tenderen neerwaarts met een volumedaling van krap 2% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit lijkt echter een correctie te zijn op de enorme vraagtoename een jaar eerder toen de corona-maatregelen in veel landen net waren opgeheven. De ingrediëntendivisie had in de voorbije geen last van vraaguitval. De afzet van weipoeder steeg zelfs met 5%.

Ondanks de mindere cijfers is Arla-CEO Peder Tuborgh gematigd positief. De teruglopende afzet van merkzuivel was door de snel gestegen inflatie ingecalculeerd. Daarbij kon Arla de relatieve marktaandelen beschermen tegenover de concurrentie. Tevens is Tuborgh content dat Arla naar eigen zeggen een concurrerende melkprijs aan haar leden kon betalen. Hoewel deze flink onderuit ging als gevolg van de prijscrash op de zuivelmarkten. Bovenop de melkprijs keert Arla een tussentijdse nabetaling uit van €1 per 100 kilo.

Voorbij FrieslandCampina
Wanneer we de resultaten van Arla vergelijken met die van FrieslandCampina in dezelfde periode, komt de Scandinavische zuivelcoöperatie beter uit de bus. De winst van €103 bleef veel beter overeind dan bij de Nederlandse evenknie waar de baten terugzakte tot een schamele €8 miljoen. Zodoende blijft er voor de leden van Arla financiële ruimte over voor een nabetaling. Bovendien passeerde Arla FrieslandCampina in de eerste helft van 2023 qua omzet, wat in het verleden nog niet voorkwam. De omzet van Arla die steeg tot boven €7 miljard, ligt een fractie hoger dan bij FrieslandCampina (€6,9 miljard). Wanneer de verhoudingen in de tweede helft van dit jaar gelijk blijven, dan passeert Arla FrieslandCampina in de prestigieuze ranking van de Rabobank met grootste zuivelbedrijven van de wereld. Niet onbelangrijk bij deze cijfers: de leden van FrieslandCampina ontvangen een hogere melkprijs, wat dan weer de lagere winst verklaard.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden