Onderzoek door NielsenIQ wijst uit dat het aantal alcohol vervangende dranken in het afgelopen jaar met maar liefst 20% is gestegen. En zelfs met 120% over de afgelopen drie jaar. Wie denkt dat het minder drinken van alcohol niet aan jongeren is besteed, heeft het mis. Alcohol educatieplatform Drinkaware (dat onderzoek heeft gedaan naar drankgebruik in het Verenigd Koninkrijk) vertelt dat 16 tot 24 jarigen het minst geneigd zijn om alcohol te drinken. 26% van deze groep is volledig alcoholvrij.
TikTok bevestigt deze shift: als je kijkt naar #sobercurious, zie je dat deze bijna meer dan 500 miljoen weergaven heeft. Content creators delen via deze hashtag niet alleen mocktail tips, maar vertellen ook welke impact deze zogenaamde 'teetotal lifestyle' op hen heeft. In de populaire Nederlandse podcast "De Grote Gwen en Geraldine Show" wordt het leven zonder alcohol eens goed onder de loep genomen. Gwen van Poorten en Geraldine Kemper vertellen waarom zij liever geen alcohol drinken. De openhartigheid van de jonge influencers helpt om de vooroordelen rondom de No-Lo lifestyle te doorbroken.
No-Lo bars
De sober-curious trend gaat verder dan een 0.0 biertje in het park. Steeds meer No-Lo bars bieden 'cocktails zonder de kater'. Deze bars hebben een stevige aantrekkingskracht op de jongvolwassenen 'it crowd' die wel wil meedoen aan de gezelligheid, maar dan zonder percentage. Dus wat kan je hiervan leren? No-Lo opties zijn geen tweede keuze na alcohol maar een beter alternatief dat ook nog spannend is om te verkennen. Er zijn nog niet veel spannende teetotal bars in Nederland, maar je kunt bij slijterij Nix & Nix terecht voor een mooi assortiment van alcoholvrije wijnen en non-alcoholische spirits.
No-questions asked
Vroeger was de 0.0% lifestyle toch een beetje een taboe. Echter, er is nu een shift gaande waarbij jonge mensen juist met trots hiervoor uitkomen. De drijfveer achter de shift is de destigmatisering van een nuchtere levensstijl. "Het fijne van de No-Lo beweging is dat ik kan kiezen voor een alcoholvrije cocktail met een paar druppels CBD of andere toevoegingen waarbij ik toch een dopamine boost of buzz krijg. No questions asked." aldus Bas (22). Je wordt dus niet langer raar aangekeken wanneer je vertelt dat je liever geen alcohol drinkt. Gen-Z is een generatie die er bekend om staat dat gezondheid, en dan met name mentale gezondheid, bespreekbaar moet zijn. Uit een onderzoek door Ogilvy in 2022 blijkt dat 70% van Gen-Z dat mentale gezondheid de meeste aandacht of verbetering nodig heeft.
Van YOLO naar No-Lo
Maar is dit dan het einde van de partyscene? Zeker niet, want door de opkomst van sociale elixers kan je door blijven dansen tot diep in de nacht. Deze elixers verlichten je stemming zonder een druppel alcohol en zijn het perfecte drankje voor het 0.0 feestbeest. Een mooi voorbeeld is 'Three Spirit'. In plaats van alcoholische drankjes te kopiëren, innoveren ze. Er zijn 3 botanische elixers, elk met verschillende effecten. De één geeft je een energieboost, de ander brengt je in de feestsfeer. Maar voor na alle feesten en partijen is er ook een slaapmutsje. Dit wordt verzorgt door de verschillende ingrediënten die de drankjes bevatten. Denk bijvoorbeeld aan actieve planten zoals cacao, maar ook natuurlijk slaapkruid zoals valeriaan wortel. Feesten staat nog steeds centraal, maar er zit een nieuwe laag van verantwoordelijkheid aan. Ook het merk Kin Euphorics, maakt 'mood-enhancing' drankjes. Vol plantaardige ingrediënten die zorgen voor een goede balans van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Op de website kunnen de sober-curious kiezen voor "brain-triggering, mood-tuning en emotional illumination".
En wie het nog niet weet kan een quiz doen om het Kin drankje te vinden die het best past bij de gewenste 'vibe'. Adaptogenen, nootropics, brein boosters en euphorie, zowel ingrediënten als beloftes vliegen je om de oren. Welkom in een nieuwe wereld waarin magie en wetenschap versmelten. Het Parool formuleerde perfect wat de bewuste consument wil: alcoholvrije drinks with benefits die een roes of stimulerende effecten beloven, zonder de kater. Een van de oprichters van Kin is trouwens supermodel Bella Hadid. Met bijna 60 miljoen volgers zorgt zij eigenhandig voor tractie onder de mainstream Gen Z'er. De groep die openstaat voor een alternatieve roes groeit. Het merk Trip verkoopt CBD-frisdrank met smaken als vlierbloesem, munt en CBD om te ontspannen. Wie denkt dat een dosis CBD niche is zal wellicht verrast zijn om te lezen dat het drankje een tijd in de boerderijwinkel van de Britse koningin Elizabeth werd verkocht en dat het razendsnel was uitverkocht.
No way back
De No-Lo trend gaat verder dan een 0.0 biertje of een mocktail. Het gaat juist om het creëren van een hele nieuwe beleving. Consumenten die sober curious zijn, willen dus niet per se alcohol volledig opgeven. Ze willen experimenteren en op een spannende manier uitzoeken wat voor buzz het beste bij ze past. Dit past precies bij de IWWIWWIWI-mindset van Gen-Z. Dat staat voor "I want what I want when I want it". Wat deze jongvolwassenen willen in het kader van de No-Lo trend, is op verkenning gaan en samen met generatiegenoten nieuwe sociale rituelen maken die bij hen passen. Volgens YPulse data, vindt 71% van Gen-Z het belangrijk dat merken mentale gezondheid prioriteren in hun marketing en andere uitingen. Hoog tijd dus om de implicaties van de No-Lo trend voor jouw business te verkennen. Want 0.0% is nog maar het begin van een bruisende markt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.