Vion Food Group heeft in Duitsland een regionaal marktconcept gelanceerd in de deelstaat Beieren voor de productie en verkoop van ossenvlees. Hiervoor werkt het Nederlandse foodconcern samen met de boerencoöperatie Oberbayern-Schwaben en het supermarktconcern Rewe Süd. Het ossenvlees wordt onder de naam Bayerische Ochse (Beierse os, red.) op de markt gebracht.
Dit hebben Vion en Rewe Süd op hun websites bekendgemaakt. De lancering werd gevierd in aanwezigheid van Michaela Kaniber, de minister van Landbouw van Beieren. Aan het programma, waar een voorbereidingstraject van twee jaar aan vooraf is gegaan, doen in totaal 30 veehouders en 540 supermarkten-winkels mee. Het ossenvlees wordt verwerkt op de Vion-locatie in het Duitse Waldkraiburg. Volgens Wili Habres, de directeur sales & marketing Rundvlees van Vion, is het programma een typisch voorbeeld van een duurzame en vraaggestuurde toeleveringsketen die meerwaarde biedt aan alle deelnemers: boeren, retail en de consument. Het vormen van deze ketens, Building Balanced Chains (BBC) geheten, is een onderdeel van de strategie van Vion.
"De os is onderdeel van de Beierse cultuur. Daarom zijn we blij dat we onze klanten dit ambachtelijke vlees van regionale boerderijen met veel dierenwelzijn kunnen aanbieden. Hiermee geven we de Beierse os een nieuwe toekomst en verzekeren we de deelnemende boeren een betrouwbaar en eerlijk partnerschap op gelijke voet", zegt Volker Hornsteiner, CEO van REWE Süd, in een verklaring. De contracten zijn volgens hem langlopend voor minimaal vijf jaar, zodat de boeren en het slachthuis plannings- en investeringszekerheid hebben. Minister Kaniber is het daar mee eens, blijkt uit de verklaring. "Consumenten krijgen uitstekend voedsel en kunnen zonder schuldgevoel vlees eten. Deze aanpak laat zien dat meer dierenwelzijn mogelijk is als alle betrokkenen samenwerken en de extra inspanning financieel wordt beloond."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.