Shutterstock

Nieuws Brood

NBC: 'Vorig jaar werd minder brood verkocht'

27 April 2022 - Kimberly Bakker

Afgelopen jaar is in Nederland 783.388 ton brood verkocht, een daling van 4,2% vergeleken met één jaar eerder. Dat blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). De daling wordt vooral veroorzaakt door de sluiting van de out-of-home-kanalen, een van de coronamaatregelen vanuit het kabinet. In het out-of-home-kanaal lag het verkoopvolume bijna 20% lager dan in 2020. De thuisconsumptie nam afgelopen jaar met bijna 1,5% af.

Het verkoopvolume bij ambachtelijke bakkerijen is afgelopen jaar wel opnieuw is gestegen. Dit is het derde achtereenvolgende jaar waarin het verkoopvolume in dit kanaal stijgt. Er werd 2,2% meer verkocht in de categorie 'thuisconsumptie' en maar liefst 8,8% meer aan de categorie 'directe consumptie buitenhuis'. "Sinds 2018 trekken de speciaalzaken weer aan, zo ook de ambachtelijke bakkerijen. De coronapandemie geeft het ambacht een extra zetje en afgelopen jaar zette de positieve trend door. Wel zien we dat de stijging inmiddels langzaam afvlakt", aldus de onderzoekers in het rapport.

Supermarkten hadden het afgelopen jaar lastig als het gaat om de verkoop van brood. Voor thuisconsumptie laten zij een daling zien van 0,2%. "Het segment 'directe buitenshuis consumptie' stijgt wel, met maar liefst 32% in volume. Maar omdat dit slechts een aandeel heeft voor de supermarkt, is dit onvoldoende om de daling in de thuisconsumptie te compenseren." Restaurants zagen een daling in het verkoopvolume van brood van 36%. Hotels en andere overnachtingslocaties noteren een min van 46%.

Verder valt op dat de populariteit van voorverpakt brood aanhoudt, maar ook volkorenbrood blijft in trek. "Zo'n 47% van alle huishoudens zegt met regelmaat volkorenbrood te eten. Meergranenbrood volgt met gepaste afstand met 33%."

Verwachtingen voor dit jaar
Volgens het Nederlands Bakkerij Centrum moet voor de rest van het jaar rekening worden gehouden met drie belangrijke ontwikkelingen. Allereerst is de verwachting dat de consumptie buitenshuis gaat herstellen. Ten tweede beschrijft het NBC dat gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid steeds belangrijker worden, ook als het gaat om brood. "Genieten van iets lekkers gaat steeds vaker hand in hand met iets goed doen voor je lichaam en de wereld om je heen. En het liefst ook nog eens uit eigen land, gebied of regio." Ten slotte willen consumenten vaker een product met een duidelijke meerwaarde. "Daar wordt ook sneller meer voor betaald."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Granen & Grondstof

Raakt Rusland door de tarwevoorraad heen?

Analyse Granen & Grondstoffen

Droogte is niet terug te zien in oogstraming van de EU

Analyse Granen & Grondstof

Dure euro drijft Europese graanexport in het nauw

Analyse Granen & Grondstof

Droogte zorgt nog niet voor veel tumult in granen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden