Shutterstock

Nieuws Frites

Fritestekort in Japan zet volop door

21 Februari 2022 - Kimberly Bakker

Het tekort aan frites in Japan is nog niet voorbij. Fastfoodketen McDonald's was eind vorig jaar een van de eersten die het fritestekort publiekelijk maakte en aangaf geen middelmaat of grote porties frites meer te kunnen verkopen. Dat probleem is sinds twee weken opgelost. Helaas voor Japanse consumenten kampt rivaal Mos Burger nu met hetzelfde probleem.  

Half december kwamen de eerste berichten over een serieus fritestekort in Japan boven tafel. McDonald's gaf in een statement aan – door verstoringen in de toeleveringsketen en grootschalige overstromingen in Canada – geen kleine porties frites meer te verkopen. Pas in de tweede week van februari werd het probleem opgelost, onder meer door meerdere vliegtuigen met fritesaardappelen in te laten vliegen. In de tussentijd kregen Japanse consumenten een korting van omgerekend zo'n €0,40 op een McDonald's-menu.

Nieuwe tekorten
Eerder dit jaar schreven we al dat niet alleen McDonald's als een van 's werelds grootste fastfoodketens met een fritestekort in Japan kampt. Ook hamburgerrestaurant Bikkuri Donkey had tot het einde van januari geen frites op het menu staan. Inmiddels mag McDonald's-rivaal Mos Burgers zich aan deze lijst voegen. Sinds 10 februari is het niet meer mogelijk om frites bij te bestellen. Ook de verkoop van alle andere producten waar aardappelen in verwerkt zijn, is opgeschort. Een gebrek aan product en een slechte toevoer zijn hier de redenen voor, stelt het bedrijf in een verklaring.

Mos Burgers importeert het merendeel van de aardappelen uit Canada en de Verenigde Staten. "Het slechte weer in Canada (zoals de overstromingen waar ook fastfoodketen McDonald's hinder van ondervond, red) en de aanhoudende complicaties als gevolg van het coronavirus belemmeren de aanvoer van aardappelen." Het is nog onduidelijk hoelang de situatie precies duurt, al geeft het management wel aan dat er tot half maart zeker nog geen oplossing is.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden