Shutterstock

Analyse Gist

Prijzen voor gist blijven op hoog niveau staan

18 Januari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

De markt voor gist is redelijk stabiel te noemen aan het begin van het jaar. Al blijft de vraag wereldwijd hoog, zo vertelt Ron Vlasveld, accountmanager bij Algist Bruggeman. Bakkers hebben door de stijgende kosten voor energie, verpakkingen en gas wel te maken met uitdagingen. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vlasveld denkt dat er een mooie toekomst voor gist in het verschiet ligt. "De vraag neemt mondiaal niet af. Door de groei van de bevolking moeten meer monden gevoed, onder meer met brood. Gist heeft ook toepassingen in wijn, bier en als smaakversterker en brandstof. Die vraag neemt alleen maar toe, ook omdat een land als China steeds meer brood (in plaats van rijst) consumeert."

Lage prijzen voor stokbrood
Naast de hoge energieprijzen, maken Franse bakkers zich boos om té lage prijzen voor stokbrood. Zo wil supermarktketen Leclerc de winst op één baguette verlagen om consumenten in deze lastige tijden van dienst te zijn. De baguette van Leclerc wordt aangeboden voor €0,29, tot verbijstering van bakkers. De productie van stokbrood ligt door de gestegen kosten van meel, energie en arbeid op gemiddeld €0,90. Jean-François Loiseau van de Franse vereniging ANMF noemt de opstelling van Leclerc schandelijk. De baguette is bovendien cultureel erfgoed, volgens UNESCO. Volgens Loiseau moet de kwaliteit van de baguette behouden blijven. "Dat heeft een prijs." 

Directeur Michel-Edouard Leclerc vindt de kritiek van bakkers en molenaars niet steekhoudend. Eén baguette kost volgens hem al ruim een jaar €0,30 in zijn winkels. "Wij geloven dat dit een symbolisch product is, een graadmeter van de inflatie", zo zei CEO Michel-Edouard Leclerc bij dagblad Le Figaro. "Wij zijn dan ook vastbesloten de prijs laag te houden." De inflatie in Frankrijk staat momenteel op 2,7%, wat een stijging is, maar het is niet zo hoog als in ons land (5,7%). 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden