ChebanenkoAnn / Shutterstock.com

Analyse Ketchup

Markt voor ketchup toont blijvende groei

22 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

De veranderende consumentengewoonten stimuleren de groei van de markt voor ketchup. Zo heeft het de voorkeur boven de andere vele sauzen. Ongeveer 97% van de huishoudens in de Verenigde Staten consumeert ketchup, waarmee het de koning der sauzen is. Noord-Amerika laat dan ook de grootste groei in consumptie zien, zo blijkt uit een nieuwe analyse van Mordor Intelligence.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ketchup wint met de dag aan populariteit. Het is een van de gevolgen van de veranderende eetgewoonten van consumenten en het feit dat er meer en meer fastfood wordt geconsumeerd. En dit heeft weer te maken met de wens van gemak bij de consument, die wil immers steeds minder tijd kwijt zijn aan zelf bereiden. Al met al stimuleert dit de wereldwijde groei van ketchup.

De wereldwijde markt voor ketchup groeit - volgens Mordor Intelligence - tot 2026 met een gemiddeld percentage van 5,2%. Daarbij wordt de markt gedreven door de neiging van consumenten om een westerse levensstijl te realiseren en eetgewoonten te veranderen, vooral in ontwikkelingslanden. Door de groei van de middenklasse in rijkere landen wordt verwacht dat ketchup een blijvende groei zal laten zien.

De wereldwijde markt voor ketchup kent een hoge concurrentiegraad. Het merendeel van het aandeel is in handen van de toonaangevende spelers, waaronder Del Monte Foods, The Kraft Heinz Company, Conagra Brands en Unilever. De belangrijkste spelers zijn intensief begonnen met consolidatie van de industrie, dit door gebruik te maken van hun distributienetwerk en partnerschappen aan te gaan met lokale distributeurs in de opkomende economieën. Deze spelers richten zich op online distributiekanalen voor hun online marketing om hun klantenbestand te vergroten.

Koning der sauzen
Ketchup is de onbetwiste koning der sauzen in de Verenigde Staten. Ieder jaar wordt aan de horecasector zeker 300.000 ton verkocht. Bij Amerikanen thuis wordt nog meer van de rode saus gegeten. Afgelopen jaar werd meer dan $1 miljard aan ketchup verkocht. Door de coronapandemie bestellen Amerikanen meer afhaalmaaltijden en daarmee nam ook de vraag naar ketchup flink toe.

De groeiende vraag naar biologische tomatenketchup is een trend om de komende periode in de gaten te houden. Het aantal gezondheidsbewuste consumenten neemt immers toe. Zij tonen steeds vaker de voorkeur voor biologische producten vanwege natuurlijke en gezonde ingrediënten. Dat kan volgens Morder Intelligence de marktgroei verder stimuleren. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden