ArnoudNL / Shutterstock.com

Analyse Containerprijzen

Maersk profiteert volop van hoge containerprijzen

6 Mei 2022 - Kimberly Bakker

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is deze week met 0,5% gedaald. Al ligt de prijs nog altijd 41,2% hoger dan vorig jaar. Die hoge containerprijzen zijn niet voor iedereen nadelig. Containergigant Maersk profiteert er volop van, zo blijkt ook uit de kwartaalcijfers.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In het vierde kwartaal van 2021 realiseerde Maersk een recordwinst van $6,1 miljard. Dat record is nu alweer verleden tijd. Afgelopen kwartaal kwam de nettowinst namelijk uit op $6,5 miljard. Het is zelfs meer dan een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet ligt over de eerste drie kwartalen van het boekjaar al 55% hoger dan een jaar eerder, op $19,2 miljard. De Ebitda steeg daarnaast ook naar een record, van $9,1 miljard. "Deze positieve cijfers worden voornamelijk gedreven door extreem hoge vrachttarieven en doordat contracten op hogere niveaus worden ondertekend", aldus Maersk in het kwartaalrapport. Het gemiddelde vrachttarief bedroeg in het eerste kwartaal $4.553 per container (+71%).

Maar ook voor de containergigant geldt dat het vertrek uit Rusland behoorlijk wat heeft gekost. Maar liefst $718 miljoen. De winst van de divisie 'Terminals' is zodoende in rode cijfers terechtgekomen. De omzet groeit hier overigens wel, tot $1,1 miljard. De divisie 'Oceaan' realiseert een groei van 64% tot %15,6 miljard en de divisie 'Logistiek' groeide afgelopen kwartaal met 41% naar een omzet van $2,9 miljard. Voor heel het jaar verwacht Maersk een Ebitda, ofwel winst voor aftrek van belastingen, van maar liefst $30 miljard. Eén week geleden ging het nog uit van $24 miljard.

'Hoge containerprijzen houden aan'
Dat de verwachting omhoog is bijgesteld, komt omdat Maersk rekening houdt met een langere periode van hoge containerprijzen. Die conclusie trekt het onder meer uit de huidige havencongestie en de capaciteitstekorten in Azië. "De stijging van de vrachttarieven op langetermijncontracten zal dit jaar ongeveer $10 miljard aan onze omzet toevoegen, in vergelijking tot afgelopen jaar. Dit zal de stijging van de bunker- en andere operationele kosten ruimschoots compenseren", aldus het management in het kwartaalrapport. Afgelopen kwartaal stegen de kosten gemiddeld met 21%. Overigens voorziet de containergigant wel een lagere vraag ontstaan door de oorlog in Oekraïne.

Een langere periode van hogere containerprijzen komt enigszins overeen met de beweging die de World Container Index nu maakt. Over het algemeen is nog steeds een daling zichtbaar, maar die is wel degelijk kleiner dan in voorgaande weken. Toen ging het gemiddeld om een prijsdaling van 2% tot 4%. De tarieven op de route van Rotterdam naar Shanghai stegen alweer met 2% tot $1.451 per container. Containertransport van Rotterdam naar New York werd zelfs 4% duurder, tot $7.212 per container. Het is nog steeds het duurste om goederen te vervoeren van Shanghai naar Genoa. Dat kost $11.908 per 40 voets container.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden