Shutterstock

Analyse Transportkosten

Is de oorlog al zichtbaar in transportkosten?

11 Maart 2022 - Kimberly Bakker

Het verschepen van een zeecontainer van Azië naar de Verenigde Staten of de Europese Unie is nog niet duurder geworden door de oorlog in Oekraïne en/of sancties tegen Rusland. Tegelijkertijd nemen de kosten voor vervoer via de lucht juist toe, omdat het Russische luchtruim vermeden moet worden.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, komt voor deze week uit op $9.179 per 40 voets container. Dat is een daling van 1,1% in vergelijking tot één week eerder. De index ligt op dit moment 83% hoger dan één jaar eerder in dezelfde week. Freightos meldt dat voor vervoer vanuit Azië naar het westen van de Verenigde Staten momenteel $16.403 per 40 voets container betaald moet worden en voor transport naar het oosten van de Verenigde Staten zo'n $18.452 per container. Drewry verwacht ook komende week geen duidelijk effect van de oorlog in de prijzen en voorziet zelfs dat de prijs voor het eerst sinds 29 juli 2021 weer onder de $9.000 per container duikt.

Dat de prijzen nog niet naar boven schieten, betekent niet dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne helemaal geen effect heeft op het zeetransport. Er zijn namelijk, volgens analisten van Freightos, wel meldingen gedaan over extra congestie in verschillende Europese havens. Deze toenemende congestie zal op termijn voor extra vertragingen zorgen, gezien veel havens al overbelast zijn. Ook is de verwachting dat sommige vervoerders de oceaan verkiezen boven transport over spoor, zeker op de route van Azië richting Europa. Tegelijkertijd is het ook zo dat veel transport van en naar Rusland afgeblazen is. Dit kan betekenen dat er extra capaciteit beschikbaar komt voor de rest van Europa of de oostkust van de Verenigde Staten.

Luchtverkeer ligt stil
Zo weinig impact als de oorlog momenteel op het zeetransport heeft, zoveel effect heeft het op de luchtvracht. De wederzijds luchtruimverboden zorgen ervoor dat een aantal Russische maatschappijen letterlijk aan de grond genageld staan. Dit leidt tot annuleringen of langere, duurdere routes (om het Russische luchtruim te vermijden). Capaciteitsvermindering, hogere brandstofkosten en oorlogsrisicotoeslagen waren vorige week al zichtbaar in de prijzen. Die stijging zet deze week door. Inmiddels wordt voor luchttransport van Shanghai naar Noord-Europa $8,37 per kilo betaald. Voor de coronapandemie was dat gemiddeld $2,35 per kilo.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden