Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Containervervoer wederom iets duurder

17 December 2021 - Kimberly Bakker

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee ging vorige week voor het eerst in tijden weer omhoog. Slecht nieuws voor de handelaren, importeurs en exporteurs. Deze week is eveneens een plusje zichtbaar. En dat is niet het enige ‘slechte’ nieuws. Logistiek dienstverlener Drewry verwacht dat ook komend jaar niet veel ruimte is voor verlichting.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee is afgelopen week voor de tweede week op rij iets duurder geworden. Dat blijkt uit de World Container Index van logistiek dienstverlener Drewry. Gemiddeld moet er nu $9.292 per 40 voets container betaald worden. Dat was een week eerder nog $9.262 per container. Daarmee ligt de prijs vandaag de dag 169% boven het niveau van vorig jaar. De hoogste prijs wordt betaald voor vervoer van Shanghai naar Rotterdam; het gaat om een bedrag van $13.609 per container. Vlak daarna volgt de route Shanghai naar New York, met een prijs van $13.143 per container.

Nieuwe uitdagingen
Dat de prijzen voor containervervoer zo hoog zijn, komt door de uitdagingen waarmee de sector afgelopen jaar te maken kreeg. Denk aan de verstoringen in de toeleveringsketen, de havencongestie en de capaciteitstekorten. Komend jaar moeten verladers zich echter voorbereiden op een nieuwe reeks uitdagingen, stelt Drewry. Verlichting is daarmee nog niet in zicht. Zo moet volgens de organisatie rekening gehouden worden met een nieuw geschil tussen de ILWU-unie en de werkgevers in de havens van de Amerikaanse westkust. Dit soort geschillen zorgen normaliter voor vertragingen van weken of zelfs maanden in de logistieke keten.  

Ook het feit dat de coronapandemie nog (lang) niet ten einde is, is een uitdaging voor aankomend jaar. "Het huidige coronabeleid – met bijvoorbeeld een nultolerantie in China – maakt het bijzonder waarschijnlijk dat ook in het nieuwe jaar de havens van de een op de andere dag kunnen sluiten", zo schrijft de logistiek dienstverlener. Een derde probleem zijn de geschillen tussen vervoerders en expediteurs. Vaste contractprijzen worden bijna niet meer aangeboden, als gevolg van de volatiliteit in de markt. "Dat zorgt voor een ontvlambare situatie, en die blijft ook komend jaar bestaan."

Zoals gezegd, is verlichting daarom nog niet aan de orde. S&P Global Platts meldt dat de 'vroege onderhandelingen' voor de contractprijzen van komend seizoen, dat in april begint, wijzen op blijvende bullishness. De vrachtprijzen zouden zomaar eens 20% tot 100% hoger kunnen liggen dan dit jaar het geval was. Dit komt deels doordat de wachttijden lang zijn. In het havencomplex van Los Angeles en Long Beach werd maandag 13 december de langste wachtrij ooit gemeten; 101 schepen waren aan het wachten op een losplek. Voor komende week is het nieuws positiever, dan verwacht Drewry een stabiele prijstrend.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden