D. Pimborough / Shutterstock.com

Achtergrond Logistiek

Slecht nieuws: tarieven in de logistiek stijgen weer

10 December 2021 - Kimberly Bakker

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee liet half oktober voor het eerst in maanden een daling zien. En die weg omlaag werd vastgehouden. Daarmee leek het herstel in de logistieke keten ingezet. Niets blijkt minder waar, want deze week is weer een duidelijke stijging zichtbaar. De World Container Index van Drewry gaat met 2,3% omhoog. Ook Freightos meldt dat de dalingen voor nu voorbij zijn.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Deze week komt de World Container Index van Drewry uit op $9.262 per 40 voets container. De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee ligt daarmee 2,3% hoger dan een week eerder. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is een stijging van 170% zichtbaar. De gemiddelde prijzen komen bij Freightos nog hoger uit. Aan de westkust van Azië en de Verenigde Staten wordt gerekend met $14.924 per container. Dat is gelijk aan vorige week. De containerprijzen in het oosten stijgen met 2% naar $17.195 per 40 voets container.

De grootste stijging was afgelopen week zichtbaar op de route van Shanghai naar Los Angeles. De prijs steeg met 5% naar 10.138 per container. Op de route van Shanghai naar New York was een plus van 4% zichtbaar, tot $13.118 per container. Kijken we dichter bij huis, dan zien we dat het verschepen van producten tussen Rotterdam en New York 1% duurder is geworden, tot een bedrag van $6.283 per container. De kosten voor transport tussen Shanghai en Rotterdam bleven stabiel op $13.564 per container.

Achterstand neemt niet af
Een van de redenen voor de ommekeer in de logistieke sector is het feit dat de achterstand in onder meer de havens van Los Angeles en Long Beach niet afneemt. Dit is volgens analisten de prijs die de wereldeconomie betaalt voor 'het bouwen van ultra-efficiënte netwerken waarin just-in-time voorraadpraktijken de productie en retail domineren'. Als dit systeem goed werkt, dan kunnen fabrikanten en retailers hun voorraadkosten verlagen. Maar als het systeem uit balans raakt, zoals nu het geval is, dan kan het volgens analisten jaren duren voordat alles hersteld is. Dit wordt versterkt door het tekort aan arbeidskrachten en opslaglocaties.

Dat tekort speelt ook een rol in het vervoer via de lucht. Volgens logistiek dienstverlener Freightos neemt de populariteit van die transportwijze langzaam toe. Maar omdat de capaciteit van passagiersvliegtuigen lager is én er een tekort is aan grondpersoneel, neemt de druk op de luchttarieven toe. De luchtvrachtprijzen zijn afgelopen week met 0,5% gestegen naar $4,2 per kilo. De Europese tarieven zijn sinds begin november met 30% gestegen tot $7,84 per kilo.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden