Shutterstock

Analyse Olie

Oliehandel niet onder indruk van Opec

9 September 2022 - Redactie Foodbusiness

De oliemarkt kreeg best wat nieuws te voorduren waarvan je normaal gesproken zou verwachten dat het een prijsopdrijvend effect heeft. Onder andere de Opec+ deed een poging de markt op te krikken. Het negatieve sentiment nam echter de overhand en ligt deze week op koers om vergeleken met vorige week lager te sluiten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vorige week sloot Brent ruwe olie nog boven de $93 per vat. Deze week deed de koers echter een flinke stap terug. Woensdag 7 september zakte Brent olie naar $87,68 per vat. Het is voor het eerst sinds januari dat de prijs onder de $90 per vat is gesloten. Inmiddels is de notering van Brent olie weer gestegen. Gisteren (8 september) sloot de markt op $90,72 per vat.

De Opec+ probeerde deze week zijn macht te laten gelden. De Saoedische prins en minister van olie Abdulaziz bin Salman lieten eerder al in verdekte termen doorschemeren dat de Opec de productie weleens zou kunnen terugschroeven. Volgens de prins zou dat nodig zijn om de rol van de speculanten op de oliemarkt te verkleinen. Voor veel analisten kwam het als een verrassing dat de Opec+ in de maandelijkse vergadering deze week ook daadwerkelijk besloot in oktober de olieproductie met 100.000 vaten per dag te verlagen. Opec+ wil daarmee een duidelijk signaal afgeven dat het kartel de olieprijs op het huidige niveau wil handhaven, dit ondanks de dreiging van een wereldwijde recessie. De verlaging zelf stelt overigens niet bijster veel voor. De reservecapaciteit is bij veruit de meeste landen al voor een groot deel in gebruik. Die landen hebben de grootste moeite om de quota voor september vol te maken, die met 100.000 vaten per dag zijn gestegen ten opzichte van augustus.

De atoomdeal met Iran is voorlopig van de baan. Topambtenaren van de VS hebben aan de Israëlische premier laten weten 'dat er binnen afzienbare tijd geen akkoord komt over het hervatten van de deal uit 2015.' Israël is een verklaard tegenstander van de nucleaire deal omdat het land vreest dat Iran toch een kernwapen ontwikkelt. De olie uit Iran vindt nu moeilijk zijn weg op de wereldmarkt vanwege westerse sancties. Met het hervatten van de deal zou die toegang versoepelen en het grote aanbod van olie uit Iran zou op de prijs drukken.

Economie
Ondanks deze ontwikkelingen die normaal een prijsopdrijvend effect hebben, zit de oliemarkt in de mineur. De renteverhogingen van de centrale banken hebben kennelijk een groter effect op de markt. De VS is hier al langer mee bezig en de voorzitter van de FED Jerome Powell, benadrukte nogmaals dat het onder controle krijgen van de inflatie topprioriteit heeft. Deze week heeft ook de ECB actie ondernomen met de grootste renteverhoging sinds het bestaan van de bank.

Verder spelen ook de ontwikkelingen rondom corona in China een rol. De verwachting is dat de strenge lockdowns van China een rem op de vraag naar olie zetten. Bulls in de oliemarkt zijn er in principe genoeg geweest. De markt heeft echter geen sprong naar boven gemaakt. Volgens sommige analisten is dat een teken dat de prijs nog wel eens veel verder kan zakken in de nabije toekomst.

De dieselprijs veerde deze week in eerste instantie nog op. Uiteindelijk deed diesel de laatste paar dagen een stapje terug. Dat olie en diesel wat uit de pas lopen, komt door de sterke vraag naar diesel op de Europese markt. De EU met Duitsland voorop, heeft zich wel erg afhankelijk gemaakt van energie uit Rusland volgens experts. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar gas, maar ook voor olie en brandstof is Rusland een belangrijke leverancier. En juist nu gas moeilijk te krijgen zijn er verschillende spelers die diesel als reserve brandstof achter de hand willen houden.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden