Shutterstock

Nieuws Consumentengedrag

Millennials: 'In coronatijd meer geld besteed aan eten'

30 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

In het afgelopen 'coronajaar' heeft het wekelijkse bezoek aan de supermarkt zich steeds meer ontpopt tot een uitje. En dat is te voelen in de portemonnee. Nieuw onderzoek toont aan dat maar liefst 66% van de Nederlandse millennials sinds de coronacrisis meer geld uitgeeft tijdens het doen van de boodschappen.

Uit het onderzoek van PanelWizard, in opdracht van Aanbiedingfolders.nl, blijkt dat 2 op de 3 millennials sinds de coronacrisis meer geld uitgeeft aan boodschappen. Van de vrouwen geeft zelfs 70% meer uit aan voedingsmiddelen, omdat thuis gegeten en gedronken moet worden. "We zitten nog altijd veel thuis", zegt Ivar van der Wal van aanbiedingenfolders.nl. "Hierdoor besteden we minder geld aan uitjes zoals uit eten gaan of naar de bioscoop gaan. Het thuisblijven draagt er ook aan bij dat we minder nieuwe kleding kopen."

Online winkelen is populair
Onder de millennials is online winkelen de populairste manier gebleken. Meer dan 50% van de 20- tot 40-jarigen koopt namelijk meer via internet dan in de winkel zelf. "Het liefst gebruiken ze voor het doen van deze online aankopen een smartphone of tablet. De computer of laptop wordt minder vaak gebruikt", zo staat in het onderzoek.

Dat millennials kritisch zijn, blijkt uit het feit dat producten vergelen worden voordat de aankoop daadwerkelijk wordt gedaan. Daarbij vindt bijna iedereen (ruim 90%) de prijs van groot belang bij de aanschaf van een product. "Maar ook reviews van andere consumenten (80%) worden volop gewaardeerd. Op duurzaamheid wordt vooral gelet door oudere en vrouwelijke millennials (59%). Vaders van gezinnen met oudere kinderen zijn degenen die zich het meest laten leiden door merken (71%)."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden