Streekwinkel

Nieuws Lokale verkoop

Smaak en versheid zijn de reden om bij boer te kopen

24 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

Door de maatregelen rondom het coronavirus wisten steeds meer consumenten de weg naar de boer te vinden. Smaak, versheid en betrokkenheid zijn de belangrijkste redenen om de trip naar de streek- of boederijwinkel te maken, al blijft gemak wel hoog op de agenda staan. Winst valt voor deze winkels te behalen in informatievoorziening en digitalisering.

Nederlanders kiezen steeds vaker voor het kopen van voedsel bij de lokale boer. Betrokkenheid, smaak en versheid zijn de belangrijkste redenen om de trip naar de boerderij- of streekwinkel te maken. Dat blijkt uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek onder 1.218 Nederlanders. Zo'n 75% van de regelmatige bezoekers geeft aan dat betrokkenheid de belangrijkste reden is om bij de boer te kopen. Daarna volgen smaak en versheid, met respectievelijk iets minder dan 75% en circa 66%.

Informatievoorziening en digitalisering
Voor degenen die de stap naar de boer nog niet gezet hebben, zijn gebrek aan informatie en digitalisering de grootste drempels. Van alle respondenten gaven 248 Nederlanders aan (nog) niet bij de boer te kopen. Bijna de helft hiervan weet niet waar er in de buurt een boerderijwinkel zit. Bovendien wil een grote groep graag online kunnen bestellen. Ongeveer 11,5% vindt het belangrijk om de bestelling thuisbezorgd te kunnen krijgen.

Dat dit laatste een kans is voor deze kleine ondernemers toont het feit dat ook 25% van de regelmatige bezoekers aangeeft online bestellen als een welkome service te zien. Daarentegen vindt het merendeel van de respondenten het momenteel geen probleem om 5 of zelfs 10 kilometer te moeten rijden voor een boerderijwinkel.

Prijs is niet bepalend
De meest populaire boerderijproducten zijn groente, eieren, fruit en aardappelen. Daarna volgen kaas en vlees. Een opvallende uitkomst is dat de prijs voor lokale producten van ondergeschikt belang is. "Zowel de regelmatige bezoekers als de overige ondervraagden geeft aan dit niet als belangrijkste reden te zien in hun keuze voor het al dan niet kopen bij de boer", zo staat in het onderzoek.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden