Shutterstock

Analyse logistiek

Trumps China-politiek kleurt logistieke wereld

Vrijdag 14:30 uur - Klaas van der Horst

De gevolgen van president Trumps economische acties tegen met name China lijken geleidelijk aan steeds verder door te sijpelen in de logistieke wereld. Transporttarieven naar de VS dalen, zelfs ondanks beleid om Chinese schepen zo veel mogelijk te weren. Er wordt immers veel minder naar verkocht.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Dit blijkt duidelijk uit het verloop van de containertarieven volgens Drewry's containerindex. De containertarieven vanuit China naar de VS stegen in juni dit jaar naar recordhoogte, door 'frontloading' van toen nog relatief goedkope goederen uit China. Sindsdien de transporttarieven sterk gedaald

{{dataviewSnapshot(46_1755250736)}}

Dezelfde data laten zien dat de transporttarieven van China naar de EU in juni ook stegen, en daarna daalden, maar veel minder sterk. Dit doet vermoeden dat een deel van de handelsstroom uit China is verlegd naar Europa (en elders). 

EU-handel? 
Ondertussen zijn de tarieven op de route EU naar de VS (hoewel veel lager, want ook een kortere afstand) dit jaar behoorlijk sterk gestegen. De laatste week dalen de tarieven weer iets, maar veel wijst toch op een toenemende handel van de EU richting de VS, ondanks de 15% heffing die Trump heeft ingesteld voor veel Europese goederen.

Meer havengeld
De VS maakt het China niet alleen moeilijk met extra invoerheffingen, maar ook met hogere havengelden voor in China gebouwde schepen. Voor export naar de VS is het handiger om andere schepen te zoeken, maar dat kost ook geld. 

Er zijn aanwijzingen dat China dit probleem probeert te omzeilen door schepen elders te laten aanmeren, maar er zijn nog geen duidelijke gegevens over eventuele effecten daarvan. Bovendien zou een plotselinge toename van een bepaalde handelsstroom via Canada of Mexico makkelijk tot nieuwe tegenmaatregelen kunnen leiden. 

CK Hutchison 
Niet alles wat door de VS is ingezet tegen de Chinese greep op de logistiek, heeft al direct tot resultaten geleid. Zo werd begin dit jaar 's werelds grootste haveneigenaar CK Hutchison (gevestigd in Hong Kong, maar grotendeels in Chinese handen) onder druk gezet om niet alleen het belang in het Panama kanaal te verkopen aan het Amerikaanse Blackrock. Ook zou het bedrijf de zeggenschap over 45 meest Amerikaanse havenbedrijven moeten afstaan. Dit proces vordert moeizaam, met als voornaamste bezwaar van Chinese zijde dat het 'nationale veiligheidsbelangen' zou kunnen schaden. Een op het oog vreemd argument, want het gaat niet om Chinese havens. 

Liever vuilere schepen
Niet speciaal tegen Chinese belangen, maar tegen een niet door de VS bepaald beleid in het algemeen is het verzet van de regering Trump tegen beleid dat extra schone zeeschepen een streepje voor geeft qua regelgeving. Trump cs willen dit beleid aanpakken met gerichte tegenmaatregelen, omdat het te groen, te links en/of te woke zou zijn.
Hoe dit allemaal uitwerkt op logistieke stromen is nog een proces in ontwikkeling, maar het zal zeker zijn uitwerking niet missen.  
  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden