Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Dure cacao plaatst makers chocolade voor dilemma's

Woensdag 16:30 uur - Alex Jurvillier

De aanhoudend hoge cacaoprijzen veroorzaken toenemende zorgen in de cacaosector. De cacaoprijzen blijven aanhoudend hoog, en dat zou chocoladeproducenten steeds meer kunnen raken. Zij zien zich voor de keuze om de prijzen te verhogen of de recepten of verpakkingsgrootte aan te passen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Cacaonoteringen daalden na het weekend, maar stegen gisteren (9 juli) weer fors. De Amerikaanse notering staat met $8.023 per ton op het hoogste punt in ruim twee weken. Londen steeg eveneens fors tot £7.461 per ton, het hoogste punt in bijna een week. Aanhoudende zorgen over het West-Afrikaanse aanbod van top producenten Ivoorkust en Ghana stuwen de prijs omhoog. De wereldbalans tussen vraag en aanbod werd eerder door de Internationale Cacao Organisatie ICCO geschat op een tekort van 4,4 miljoen ton voor dit seizoen.

Eerder dit jaar verwachtte de Internationale Cacao Organisatie een hoeveelheid van 1,8 miljoen ton cacaobonen voor Ivoorkust dit seizoen 2023/24. Veel lager dan de 2,2 miljoen ton van jaar 2022/2023. 

De prijzen nemen al een behoorlijke tijd toe en producenten beginnen dat steeds meer te voelen. Dit omdat zij vaak voorraden hebben of met contracten werken. Daarmee nemen ook de zorgen over de consumentenvraag toe. Wanneer de prijzen van chocoladeproducten verder stijgen, blijft de consument dan chocolade kopen of willen zij de hogere prijs niet betalen? Analisten schrijven over deze toegenomen zorgen als gevolg van de aanhoudend hoge cacaoprijzen. Chocoladebedrijven zullen hoogstwaarschijnlijk op een gegeven moment hun kosten van dure ingekochte cacao doorberekenen in eindproducten. Of andere maatregelen nemen, als kleinere verpakkingen, meer smaakvarianten om het cacaogehalte te verminderen of misschien wel chocolade van andere ingrediënten die in ontwikkeling zijn. Daar zijn al veel voorbeelden van te vinden.

Eerder hintte Mondelēz op mogelijke prijsverhogingen voor chocolade, die het bedrijf als gevolg van hoge cacaoprijzen misschien moet doorvoeren. Naar verwachting zal Nestlé 25 juli de halfjaarcijfers publiceren. Wellicht geeft dat meer duidelijkheid over de maatregelen die het bedrijf heeft genomen sinds de prijsrally van cacao en wat er nog wordt ondernomen.

Sommige productaanpassingen vallen al op. Een reep Côte d'Or van 200 gram is bijna 50 cent duurder dan begin 2024 bij Albert Heijn, Jumbo en Plus, blijkt uit een analyse van supermarktprijzen (zonder acties) die NU.nl heeft gedaan. Tony Chocolonely karamel-zeezout werd in een halfjaar bij Jumbo 95 cent duurder. In een zakje M&M's zit minder en dat werd dan ook iets goedkoper, maar in verhouding betaalt de klant er meer voor. 

Martijn Bron, voormalig cacaohandelaar bij Cargill, liet zich op LinkedIn eveneens uit over dit onderwerp. Hij toont een foto van een reep van Milka met een romige vulling (zie hieronder) en schrijft dat producenten onder het mom van innovatie en 'recept-optimalisatie' aan kostenbesparing doen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden