Bordjes met positieve teksten bij het biologische schap, geeft de verkoop een boost. Dat blijkt uit sociale experimenten die de ketenorganisatie Bionext heeft laten uitvoeren in elf supermarkten. Gemiddeld werd er 21% meer biologische groenten verkocht.
Het onderzoek werd gedaan in vijf Albert Heijns en zes Jumbo's In Noord-Brabant gedurende tien weken. Bij drie biologische groenten met een hoge omloopsnelheid, zoete puntpaprika's, komkommers en trostomaten, werden positieve boodschappen geplaatst (nudging in marketingtermen).
Er waren verschillende soorten teksten: 'Kies voor smaak', 'Kies voor biologisch' (positieve framing), '95% van de mensen koopt biologisch' (social proofing) en 'Bedankt dat je kiest voor biologisch' (reassurance). De tekst 'Kies voor smaak' had het meeste effect. Van producten met dat bordje werd 25% meer verkocht.
Dit jaar volgen er nog meer sociale experimenten op de winkelvloer, onder meer voor biologische zuivel en vlees. In eerdere onderzoeken werd al een positief effect op de verkoop aangetoond van het bij elkaar leggen van biologische groenten en fruit en het meer ruimte geven voor het biologische schap.
Vraag moet omhoog
Uit onderzoek blijkt dat 68% van de consumenten bereid zijn meer te betalen als ze overtuigd zijn van de voordelen van biologische producten. De positieve boodschappen kunnen consumenten een duwtje in de rug geven, blijkt uit het onderzoek.
"We zien dat structureel stimuleren op de plek van aankoop, zeer effectief is", aldus Michaël Wilde, directeur Bionext in een nieuwsbericht van de organisatie. "De vraag moet omhoog en meerdere onderzoeken laten zien dat dit werkt. Om die reden denken we dat dit een hele adequate invulling kan zijn van het actieplan om de markt te laten groeien. Want het is duidelijk dat de vraag omhoog moet als we met biologisch willen groeien."
Het onderzoek maakt deel uit van de driejarige campagne De mooiste boodschap is bio. Met de campagne wil de ketenorganisatie het marktaandeel vergroten naar 6,5% in 2024. De ambitie van de Nederlandse overheid is om te groeien naar 15% biologisch in 2030. Het marktaandeel van biologische producten in de Nederlandse retail stagneert echter rond de 3%, stelde Bionext in een evaluatie van het eerste jaar van de campagne.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.