Voedselbedrijven lopen graag te koop met hun groene doelen en plannen, maar als het gaat om ontbossing hebben bedrijven moeite om te voldoen aan de eisen die het Carbon Disclosure Project stelt.
De CDP is een non-profit projectorganisatie die zo'n 20.000 bedrijven helpt bij het publiceren van informatie over hun klimaatbeleid. Uit het jaarlijkse Forest Report van de organisatie blijkt dat slechts een van de vijftien kritische prestatie-indicatoren (KPI) werd behaald door meer dan 50% van de voedsel- en landbouwbedrijven.
In totaal hebben 1.043 bedrijven in 2022 actie ondernomen tegen ontbossing. Het hoogste aantal ooit. De bedrijven uit onder meer de voedsel, dranken en agroindustrie presteerden van alle industrieën het laagst op ontbossingsbeheer van de vier sectoren (voedsel, retail, materialen en fabricage) en slecht op het gebied van implementatie, beleid en risicobeoordeling. Wel hebben voedselbedrijven relatief veel ambitieuze doelen vastgelegd.
Uit het rapport wordt duidelijk dat bedrijven zich steeds bewuster worden van de financiële risico's van ontbossing, die per bedrijf gemiddeld uitkomen op $300 miljoen. Maatregelen nemen kost een bedrijf gemiddeld zo'n $17,4 miljoen. Volgens Thomas Maddox, wereldwijde directeur bossen en landgebruik bij de CDP laten de resultaten van het onderzoek zien dat bedrijven zich steeds bewuster worden van de gevaren van ontbossing, maar is er nog een grote kloof tussen toezeggingen en oplossingen, zo zegt hij tegen de Britse website Food Manufacture.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.