Brandt & Levie

Nieuws Bedrijven

Worstenmaker Brandt & Levie zoekt investeerders

20 December 2022 - Max van der Heijden

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie heeft als doel om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten, verantwoord is. Daarom wil het bedrijf aandelen uitgeven via het platform Eyevestor. 

Volgens de worstenmaker zijn Nederlanders door grootschalige industriële worstenmakers als Unox gewend geraakt aan de eenheidsworst die goedkoop, smakeloos en niet-duurzaam is. 

Het merk wil aandelen uitgeven via het platform Eyevestor en op die manier groeikapitaal aantrekken. In twee rondes wil het merk een miljoen euro ophalen. De ambitie is om te groeien op de noord-west Europese markt en een vegetarische droge worst te ontwikkelen. Het doel is om in twee of drie jaar de omzet te verdubbelen. Investeerders kunnen instappen vanaf €250. De voorinschrijving is afgelopen begonnen en inmiddels er er door meer dan 400 mensen al ruim €500.00 geïnvesteerd. Brandt & Levie-producten worden al op een aantal plekken in België en Duitsland verkocht, maar voor grootschalige groei is meer kapitaal nodig. 

''Tien jaar geleden startten we met onze missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om beter vlees te eten. En het is ons al gelukt om veel impact te maken. We zijn de afgelopen drie jaar met 25% gegroeid en inmiddels een van de grootste biologische worstmakerijen van Nederland. Afgelopen jaar zijn er meer dan drie miljoen worsten verkocht. Maar we zijn er nog niet. Er wordt nog te veel smakeloos vlees gegeten, van dieren die een slecht leven hebben gehad uit een industrie die teveel impact heeft op onze planeet. Worst is vaak het symbool van het afvoerputje van de vleesindustrie, en dat gaan wij veranderen. Als mentaal marktleider willen we een voorbeeld zijn voor de gehele vleesindustrie. En zo, als klein maar ambitieus Amsterdams worstmerk, de strijd aan gaan met de marktleiders. Om deze impact te kunnen maken zijn we op zoek naar groeikapitaal. Met sharefunding bouwen we samen met onze fans aan de toekomst. Wij vinden het gaaf als we kunnen groeien met honderden of zelfs duizenden 'worstvrienden' als aandeelhouder'', zegt oprichter Samuel Levie. 

Afgelopen jaar werd er al een honderd procent circulaire worst op de markt gebracht, ook is er al een vega-vlees hybride knakworst met bieten en kikkererwten geweest. Nu wil het bedrijf een stap verder gaan en voor 2023 een volledig vegetarische worst ontwikkelen. ''Wij geloven dat de vega opties die nu in de supermarkt liggen zoveel beter en lekkerder kunnen. We willen onze chefs-achtergrond en kennis van worst maken inzetten om ook de allerlekkerste vegetarische worst te ontwikkelen.''

Interview
Foodbusiness.nl sprak met oprichter Samuel Levie over onder meer ondernemerschap en een duurzamer voedselsysteem. Dat interview is hier te lezen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden