Shutterstock

Nieuws Vlees & Eiwit

Vleesvervangers in opkomst in Japan

6 December 2022 - Matthijs Bremer

Vleesververvangers winnen in Japan aan populariteit, zo blijkt uit een rapport van databureau Globaldata. De coronapandemie zorgde voor de snelle groei van de productgroep. Vooral het Japanse bedrijf Next Meats profiteert van het succes.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Globaldata schat de waarde van de markt in 2021 op ¥28,4 miljard (€198 miljoen). Het databureau voorspelt dat de waarde van de markt voorlopig met ongeveer 4% per jaar zal stijgen. In 2026 zal de markt ¥36,3 miljard waard zijn (€253 miljoen), zo verwacht het databureau.

Daarmee staat de markt nog wel in de kinderschoenen. Zo heeft de Nederlandse markt een waarde van €174 miljoen euro, terwijl Japan ongeveer 7 keer zo veel inwoners telt als Nederland. Daarnaast is het groeipercentage van 4% een stuk lager dan in de topjaren van Europa en de Verenigde Staten. Zo groeide de Europese markt voor vleesvervangers tussen 2019 en 2021 met 49%.

Zoals te verwachten is doen vooral vleesvervangers van soja het goed. In Japan wordt traditioneel veel met soja gekookt. Door de bekendheid van de soja worden vleesvervangers die van soja gemaakt worden makkelijk omarmd. In tegenstelling tot veel westerse landen hoeft het product namelijk geen negatief imago te overwinnen.

Toch schuilt in de populariteit van soja ook een risico voor de markt van vleesvervangers. Omdat veel Japanners goed met soja kunnen koken, is de behoefte aan kant-en-klare vleesvervangers mogelijk kleiner dan in westerse landen.

Pandemie
Volgens Globaldata is de populariteit van vleesvervangers tijdens corona snel gegroeid. Door de pandemie zijn vooral jongeren zich bewuster van hun gezondheid. Vleesvervangers worden steeds vaker omarmd, zo is in het rapport te lezen.

Daarnaast bleek de langere houdbaarheid in deze periode een pré. Japanners kochten het product vaak in bulk, zodat ze minder vaak naar de vaak drukke supermarkten hoeven te gaan. Na de pandemie hield de productgroep de snelle groei vast omdat de foodservice-bedrijven op grote schaal inspeelden op de populariteit van vleesvervangers.

Next Meats
Vooral het Japanse bedrijf Next Meats profiteert van het Japanse succes. Het bedrijf was de eerste speler dat vleesvervangers aanbood op de Japanse markt en heeft inmiddels een geschatte marktwaarde van $4 miljard. Het succes van het bedrijf is niet alleen het gevolg van de dominante positie op de Japanse markt. Sinds eind april is Next Meats ook actief in Aziatische winkels in de Verenigde Staten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden