DCStockPhotography / Shutterstock.com

Analyse Nestlé

Koffie belangrijke pijler voor Nestlé in toekomst

20 Oktober 2022 - Max van der Heijden

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé lijkt koffie te zien als een van de toekomstige pijlers van het bedrijf. Zo werd deze week bekend dat de Zwitsers het koffiemerk Seattle's Best Coffee overnemen van Starbucks. Eerder werd al bekend dat Nestlé ruim 1 miljard in een duurzame koffieketen wil steken. 

Gek is dat niet, want uit de cijfers voor het derde kwartaal blijkt dat de koffieverkopen in elke regio groeien. Zo groeiden Coffee Mate en Nescafé met bijna dubbele cijfers in de regio Noord-Amerika en verkreeg het bedrijf marktaandeel in de categorie oploskoffie. In Europa gebeurde dat in de productgroep koffie, die met enkele procenten groeide. Ook hier was oploskoffie van Nescafé verantwoordelijk voor de groei. De verkoop van Starbucks by Nespresso deed het ook goed. 

In Azië, Oceanië en Afrika heeft het bedrijf marktaandeel genomen in de categorie geportioneerde koffie. De koffieverkoop groeide in deze landen met een hoog eencijferig percentage, mede dankzij goede vraag naar Nescafé en Starbucks ready-to-drink producten. In Latijns-Amerika groeide de koffieverkoop met dubbele cijfers, vooral ondersteund door Nescafé oploskoffie, Nescafé dolce gusto en de verdere uitrol van Starbucks producten. In China groeide de koffieverkoop met een hoog enkelcijferig percentage, opnieuw gesteund door oploskoffie en Starbucks producten. 

Nespresso en Nescafé
Nestlé rapporteert de Nespresso-cijfers afzonderlijk. Die bedrijfstak maakte een organische groei door van 3,0%. De consumptie blijft boven het niveau van voor de pandemie. Het Vertuo-systeem blijft het goed doen. Ook de buitenshuis-kanalen herstellen goed. 

Nescafé plan 2030 is het plan waarmee Nestlé hoopt twee vliegen in een klap te slaan. Enerzijds moet het bedrijf helpen te voldoen aan haar duurzaamheidsdoelen, aan de andere kant moet het plan de koffieteelt toekomstbestendig maken. Daarvoor wil het bedrijf samenwerken met koffietelers en hen doen overstappen op een meer duurzame landbouw. Ook wil het bedrijf de sociaaleconomische omstandigheden van de koffietelers verbeteren. 

Levensonderhoud
De reden voor deze stap is de gevoeligheid van koffie voor klimaatverandering Door stijgende temperaturen kan de hoeveelheid grond die geschikt is voor de teelt van koffie in 2051 met 50% zijn gekrompen, zo zegt het bedrijf. Ook zijn circa 125 miljoen mensen afhankelijk van koffie voor hun levensonderhoud terwijl 80% van de koffieboeren en hun families leven op of onder de armoedegrens. Nestlé wil maatregelen nemen om de toekomst van koffie voor de lange termijn te beschermen. 

De oplossing daarvoor is duurzame landbouw. Die manier van landbouwproductie moet ervoor zorgen dat de grond gezond is. Dit helpt tegen de effecten van klimaatverandering en het kan voor een hogere opbrengst per hectare zorgen waardoor families in hun levensonderhoud kunnen voorzien ondanks het krimpende areaal waar koffie geteeld kan worden. Nescafé, onder wiens paraplu dit plan valt, zal de boeren training, technische ondersteuning en zeer productieve plantjes aanbieden.

Nescafé gaat samenwerken met boeren om verschillende manieren van duurzame landbouw te testen en te beoordelen. De focus ligt hier op Brazilië, Vietnam, Mexico, Colombia, Ivoorkust, Indonesië en Honduras, de landen waar het bedrijf 90% van haar koffie vandaan haalt.

Resultaten
Uiteindelijk moet dit plan ertoe leiden dat Nescafé 100% van haar koffie verantwoord inkoopt. In dat dat jaar moet ook 20% van die koffie duurzaam geteeld worden, 5 jaar later in 2030 moet dat 50% zijn. Om de overstap naar duurzame landbouw te bevorderen gaat Nestlé financiële steun bieden aan boeren in Mexico, Ivoorkust en Indonesië. Voorbeelden hiervan zijn inkomenssteun, verzekering tegen ongunstige weersomstandigheden en de mogelijkheid om meer geld te lenen.

Nescafé plan 2030 lijkt onder de streep vooral bedoeld te zijn om ervoor te zorgen dat het meest populaire koffiemerk van Nestlé ook over 10 jaar nog kan voldoen aan de vraag. De vraag naar koffie groeit namelijk al jaren. Om die vraag aan te kunnen opende Nescafé dit voorjaar al een nieuwe koffieverwerkingsfabriek in Mexico. Daar moeten 670.000 zakken koffie per jaar verwerkt worden tot Nescafé instantkoffie. Het grootste deel is bedoeld voor de Verenigde Staten. De bouw van de nieuwe fabriek is ook een teken dat Nescafé de inkoop van robusta bonen, waarvan Vietnam de grootste producent is, wil diversifiëren. Voor de nieuwe fabriek wordt de koffie vooral uit Brazilië gehaald. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Analyse Ondernemen

Ongewenste ijsproductie welkom bij investeerders

Nieuws Ondernemen

Nestlé ziet zuivelomzet dalen, maar verdient meer

Nieuws Bedrijven

Nestlé maakt nieuwe KitKat van duurzamere cacao

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden