IJsbedrijf Ben & Jerry's vindt dat moederbedrijf Unilever de afspraken die overeen werden gekomen bij de overname van de ijsmaker heeft overtreden. Dat meldt Reuters op basis van rechtbankdocumenten die door Ben & Jerry's zijn ingediend.
Volgens het bedrijf uit Vermont heeft Unilever in 2000 en 2001 stiekem de auteursrechten die toebehoren aan Ben & Jerry's, verplaatst naar een ander bedrijfsonderdeel. Daarmee had het onafhankelijke bestuur van Ben & Jerry's geen zeggenschap meer over de merknamen. Naar eigen zeggen ontdekte de ijsmaker dit pas bij het lezen van documenten die tijdens de rechtszaak die nu dient naar buiten kwamen.
Israël
Ben & Jerry's diende in eerste instantie een rechtszaak in tegen een dochterbedrijf van Unilever om de verkoop van het merk Ben & Jerry's in Israël en de Westbank aan lokale licentiehouder Avi Zinger, te blokkeren. Vorig jaar maakte de ijsmaker bekend dat het niet langer producten wilde verkopen in de bezette Westbank omdat dit botste met de waarden van het bedrijf.
Een verzoek om onmiddellijk te stoppen met de verkopen in de bezette gebieden werd in augustus door een rechter afgewezen. De ijsfabrikant had niet voldoende aangetoond dat het onherstelbare schade zou lijden door de ijsverkoop. Vrijdag 30 september diende Ben & Jerry's een herziene aanklacht in, waarbij het bedrijf zich nu ook richt op moederbedrijf Unilever omdat het een schadevergoeding wil zien, en teruggave van de auteursrechten. Ook vraagt het ijsbedrijf de rechter om Zinger te laten stoppen met het verkopen van het ijs in de Westbank.
Volgens Ben en Jerry's heeft Unilever geprobeerd het onafhankelijke bestuur van het bedrijf actief te ondermijnen door te weigeren omzet uit ijsverkopen toe te kennen aan goede doelen en functies en arbeidsplaatsen die betrokken waren bij de missie van het merk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.