Shutterstock

Analyse Fish Tales

Fish Tales wil deel aandelen verkopen voor uitbreiding

25 Juli 2022 - Max van der Heijden

Fish Tales, het Nederlandse bedrijf dat duurzaam gevangen vis verkoopt, wil gaan uitbreiden in de VS. Om die droom waar te maken zoeken ze nieuwe aandeelhouders. Het doel is om €1,25 miljoen op te halen. Investeerders kunnen al voor €250 meedoen, maar bij wat voor bedrijf kopen zij zich eigenlijk in?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Fish Tales is in 2014 opgericht door onder andere kookboekenschrijver Bart van Olphen. Sinds de start heeft Fish Tales een hechte samenwerking met 22 visserijen wereldwijd. Inmiddels verkoopt het bedrijf de visconserven, gerookte, verse en diepgevroren visproducten in België, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. 

Sinds 2020 is het merk in de VS een succes onder de naam Sea Tales. De producten liggen inmiddels in de schappen van Whole Foods, Stop & Shop, The Fresh Market, Gelson's en Safeway/Albertsons. Het bedrijf ziet mogelijkheden om te groeien in de Amerikaanse markt en impact te maken in het land. Daarin liggen volgens het bedrijf vooral kansen in het tonijnschap. 

De omzetwaarde van ingeblikte tonijn in de VS bedraagt ruim $2 miljard. Het doel van Sea Tales is om een marktaandeel te verwerven en een dusdanige impact te maken dat de bedrijfsomzet uitkomt op bijna €100 miljoen. 

Eerste investeringsronde
Fish Tales hield in 2021 de eerste investeringsronde. Toen haalde het bedrijf dankzij 556 aandeelhouders ruim €1,1 miljoen op. Dat kapitaal is vooral ingezet om de groei in de VS te financieren. Onder meer door de zichtbaarheid en het aantal verkooppunten uit te breiden.

Miljoenenomzet maar winst valt tegen
In 2020 had Fish Tales een jaaromzet van €11,25 miljoen, een stijging van meer dan 16% ten opzichte van een jaar eerder. Het overgrote merendeel van die omzet is behaald in Europa. In de VS bedroeg de omzet dat jaar €180.000. Dat is te verklaren door het feit dat het merk daar pas in oktober van dat jaar op de markt is gezet. Vanwege een gedwongen naamswijziging van Fish Tales naar Sea Tales was die introductie vertraagd.

Het bedrijf verkocht dat jaar 2,06 miljoen blikken duurzaam gevangen vis. Ook werden er 3,26 miljoen visproducten van duurzame oorsprong verkocht. De brutowinst steeg van €69.325 naar €177.500. Meer dan een verdubbeling, maar flink lager dan het doel van €350.000. De winst viel lager uit doordat er in de VS €175.000 verlies werd geleden. Dit kwam volgens Fish Tales door de gedwongen naamsverandering naar Sea Tales, de marketingkosten en de start-up kosten.

Waarde €13,8 miljoen
Het bedrijft stelt nu 9% van de aandelen beschikbaar, ter waarde van €1,25 miljoen. Dat brengt de waardering van het bedrijf op ruim €13 miljoen. De meest recente investeringsronde zal onder meer worden ingezet om een eigen team in de VS te betalen en voor het uitbouwen van de marketing en sales activiteiten daar. Fish Tales zoekt investeerders die 'niet alleen een gezond financieel rendement willen halen maar die ook willen bijdragen aan een toekomst met gezonde oceanen en visserijgemeenschappen'. Zij kunnen voor een bedrag vanaf €250 aandeelhouder worden. 

De aandelen worden ondergebracht in een speciaal hiervoor opgerichte coöperatie, de Fish Tales Investors Coöperatie. Investeerders kopen dus geen aandeel maar een van de 1.499 certificaten van aandelen. Bij een aandeelhoudersvergadering zijn er dus geen onafhankelijke aandeelhouders, maar een coöperatie die voor hen spreekt. Wel worden belangrijke besluiten eerst voorgelegd aan de leden van de coöperatie. Het kopen en verkopen van aandelen en het volgen van de online aandeelhoudersvergadering kan via het platform Eyevestor. 

De komende jaren wil het bedrijf vooral inzetten op groei op de Amerikaanse markt. Maar op termijn zullen aandeelhouders kunnen meeprofiteren van het bedrijf in de vorm van uitgekeerde dividend. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden