tanpanamanoob / Shutterstock.com

Analyse melk

Babyvoeding-sale dreigt bij grote voedingsconcerns

10 Februari 2022 - Redactie Foodbusiness

Het wordt dringen op de markt voor kindervoedingbedrijven. Na FrieslandCampina met Friso, zet ook Reckitt-Benkiser de divisie kindervoeding in de verkoop. Dat gebeurt niet met zoveel woorden, want zo gaat dat niet in die wereld, maar zakenbanken laten het nieuws rondgaan.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De aanbieding van Reckitt-Benkiser is wel een maatje groter dan Friso, want de divisie die onder meer Enfamil produceert, moet naar schatting tussen de €6,5 en €7,7 miljard opbrengen, meldt persbureau Bloomberg. Kindervoedingsmerk Friso kan, inclusief fabrieken, bij verkoop tussen de €1,5 en €2,2 miljard opbrengen, zo werd onlangs geschat.

enfam
Het kindervoedingsassortiment van Reckitt-Benckiser.

Reckitt-Benckiser moet in geval van een verkoop ergens tussen genoemde bedragen wel genoegen nemen met een forse afschrijving, want zo'n vijf jaar terug kocht het bedrijf de kindervoedingsdivisie (toen Mead Johnson) voor een kleine €15 miljard. Investeerders lijken daar nu echter niet meer mee te zitten, want na het bekend worden van het nieuws over een mogelijke verkoop van de kindervoedingsactiviteiten ging de koers van Reckitt-Benckiser direct met enkele procenten omhoog.

De vraag is wie de kindervoedingsactiviteiten van Reckitt-Benckiser moet kopen. Volgens marktkenners zullen Nestlé en Abbott het moeilijk krijgen om mededingingsautoriteiten te overtuigen dat zij door de overname niet te machtig worden op de markt voor dit product. De kans is dat het dan  'private equity' wordt, ofwel durfinvesteerders. Een Chinese koper zou ook kunnen.  

DMKki
Productie van kindervoeding bij DMK.

De kindervoedingsmarkt wordt ondertussen wel steeds lastiger en voller. In de voorbije jaren kwam veel vraag en dus groei vanuit China, maar op deze markt valt niet veel meer te verdienen. De Chinese autoriteiten maken het buitenlandse bedrijven steeds moeilijker en bevoordelen binnenlandse producenten. Ook worden minder kinderen geboren dan eerst gedacht. Uit exportcijfers blijkt ook dat de verkoop van kindervoeding naar China momenteel sterk terugloopt. Dat verplaatst druk naar andere markten, maar ook daar ontstaat steeds meer een overaanbod. 

Feih
Een fabriek van Feihe in China.

De Franse zuivelcoöperatie Sodiaal heeft daarom alvast conclusies getrokken: het mes gaat in de productie van kindervoeding(ingrediënten). De marges lopen te hard terug en er valt weinig meer te verdienen. 

Geen eenvoudige verkoop
Deze situatie maakt dat er niet bij voorbaat van uit moet worden gegaan dat verkoop van kindervoedingsactiviteiten heel hoge bedragen gaat opleveren. Analisten die de mogelijke verkoop van de kindervoedingsactiviteiten van Reckitt-Benckiser bestuderen, spreken dan ook van een mogelijk lastige verkoop. Iets soortgelijks zou ook FrieslandCampina kunnen ervaren. Bovendien zou daar bij een succesvolle verkoop niet direct het hele bedrag vrij beschikbaar komen. Een deel van de opbrengsten moet worden weggestreept tegen 'goodwill' op de balans.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden