Eigen foto

Nieuws Varkens

'Kinderreclame over varkensvlees is misleidend'

22 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

"De campagne van de Nederlandse varkenssector om kinderen te informeren over varkensvlees en de productie daarvan gebruikt misleidende en onjuiste informatie", zo concludeerde het Beroepscollege Reclamecode in het hoger beroep tussen de Producenten Organisatie Varkenshouderij en Stichting Varkens in Nood. Daarmee volgt het de uitspraak die de Reclame Code Commissie afgelopen december al deed. De POV laat weten het lesboekje aan te passen.

Varkens in Nood diende vorig jaar een klacht in bij de Reclame Code Commissie over 'The Pig Story', een campagne van de Nederlandse varkenssector. In het kader van die campagne stuurde de Producenten Organisatie Varkenshouderij lesmateriaal naar basisscholen. "Dit boekje schetst een uiterst positief beeld van de sector en verzwijgt de negatieve kanten van de intensieve varkenshouderij", aldus Varkens in Nood in de klacht, aangevuld met 32 bijlages.

Hoger beroep
Hoewel de Reclame Code Commissie het daar deels mee eens was en oordeelde dat de campagne in strijd is met de Kinder- en Jeugdreclamecode en de Milieu Reclame Code, geeft het Varkens in Nood op veel thema's ook ongelijk. De Producenten Organisatie Varkenshouderij besloot tegen de uitspraak in beroep te gaan, maar tevergeefs. "De uiting verbetert het imago van de varkenshouderij onder kinderen en prijst daarmee indirect varkensvleesproducten aan. Het lesmateriaal is dus op kinderen gerichte reclame én bevat bovendien misleidende informatie", schrijft het Beroepscollege Reclamecode.

Een van de onjuistheden is volgens het College van Beroep de stelling dat er 'veel gezelligheid en speelgoed' te vinden is bij de varkens. Ook de opmerking dat 'jonge biggen meestal overlijden doordat de zeug erop gaat liggen' wordt beoordeeld als misleidend.

Aanpassingen doorvoeren
De Producenten Organisatie Varkenshouderij laat weten het lesboekje in overeenstemming wordt gebracht met de Reclamecode. De advocaat van de POV buigt zich daarbij over de formulering. "Concreet gaat het om de wijziging van 1 tot enkele woorden, in een totaal van 5 zinnen." De POV meldt dat het gaat om de volgende 5 zinnen:

  1. Wist je dat als jonge biggen overlijden dit meestal gebeurt, omdat de zeug erop gaat liggen?
  2. De biggen kunnen door het hele hok lopen. 
  3. In de groepen is genoeg gezelligheid en kunnen ze samen spelen met het speelgoed, dat er in elk hok is.
  4. Zeugen lopen dus de hele dracht los in groepen, met veel bewegingsruimte en ruimte om te luieren.
  5. In een infographic staat de term: schone lucht.

"Verder was de kritiek dat de afzender duidelijker vermeld moet worden. Dat komt nu op iedere pagina in de footer te staan", laat de Producenten Organisatie Varkenshouderij weten. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Marktupdate Vlees

Vleesmarkt heeft duidelijke winnaar en verliezer

Analyse Vlees & Eiwit

Varkensprijs zet aanzienlijke stap omlaag

Analyse Vlees & Eiwit

Snippers zijn in trek op stijgende rundvleesmarkt

Analyse Vlees & Eiwit

Vleeskuikenmarkt staat er een stuk ruimer voor

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden