Shutterstock

Analyse Vlees & Eiwit

Rundvlees schakelt over naar winterassortiment

Gisteren 15:30 uur - Matthijs Bremer

De prijzen op de rundveemarkt blijven licht stijgen. Hoewel er langzaam meer melkvee beschikbaar komt, blijft de impact beperkt door de sterke vraag naar snippers. Ondertussen is de omschakeling naar het wintersegment in volle gang. Hiervan profiteert met name de horeca.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De prijs van slachtkoeien van O-kwaliteit blijft in Noord-Europa licht stijgen, zo blijkt uit data van Eurostat. Het mag inmiddels geen verrassing meer zijn dat de Nederlandse en Duitse markt een stap omhoog zetten. Ondertussen blijft de Ierse markt fors dalen, waarmee de prijs van koeien in het land de Duitse prijs bijna evenaart. Tussen week 35 en week 38 is de prijs in het land met 4,5% gedaald. Daarnaast valt op dat de Poolse en Deense prijzen opnieuw licht stijgen.

De rundveemarkt schommelt de laatste weken tussen lichte stijging en stabilisatie. De vraag naar rundvlees blijft behoorlijk sterk, met name gehaktproducten zijn populair. Ingewijden geven aan dat de inkoop van snippers rond de €8 per kilo begint. Wel melden marktpartijen dat het aanbod toeneemt.

Dalende melkprijzen zorgen ervoor dat het punt waarop het rendabel wordt om melkkoeien naar de slacht te sturen eerder in de levenscyclus komt te liggen. Daardoor zien veehandelaren en slachthuizen langzaam maar zeker het aanbod aan worstrunderen toenemen. In de markt wordt nog niet verwacht dat de prijzen van melkvee of snippers snel zullen dalen. De vraag blijft groter dan het aanbod, waardoor de stijging van de prijzen voor worstkoeien en snippers wordt afgeremd.

Winterpatroon
Ondertussen schakelt de markt over van het zomer- naar het winterassortiment. Stoofonderdelen vinden hun weg terug naar de schappen, waardoor karkassen weer tegen een iets hogere prijs verwaard kunnen worden. De vraag is in hoeverre consumenten toehappen, aangezien stoofgerechten al jaren minder in trek zijn. Consumenten kiezen de laatste jaren liever voor het gemak van producten als worsten en kant-en-klare hamburgers. In de horeca lijkt het effect daarentegen groter. Door de hoge prijzen van steakdelen neemt de vraag naar stoofonderdelen toe. Naast sukade zijn ook nekken en alternatieve onderdelen zoals runderwangen populair. Door de personeelstekorten en de hogere salarissen die daarmee gepaard gaan, zien ingewijden in de markt dat de verkoop van kant-en-klare stoofpotten juist stevig toeneemt.

Over het algemeen werkt de horecatrend van traditioneel eten door op de vleesmarkt. Ondanks de hoge prijzen blijven producten als kogelbiefstuk, biefstuk van de haas en entrecote in trek. De verkoop van steaks is wel iets zwakker, maar dat past bij deze tijd van het jaar. In veel Europese landen start het wildseizoen langzaam maar zeker, wat in de luxere foodservice een deel van de vraag wegneemt. Gecorrigeerd voor dit effect blijft de verkoop van steaks echter nog altijd vrij sterk, zo vertellen ingewijden in de markt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden